4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az euró ugyan az elmúlt időszakban rendkívül stabil volt, ám nagy kérdés, hogy ez meddig marad így. Az európai pénzügyi rendszer ugyanis recseg-ropog: a nagy gazdaságok egy rendkívül bizonytalan stabilitási rendszert hoztak tető alá, miközben a periféria problémás országai továbbra is saját – zsákutcába vezető – útjukat járják.

Minél közelebb kerülünk az EU/IMF által szponzorált görög mentés első évfordulójához, annál jobban látszik, hogy Európa milyen mélyre süllyedt az adósságválság mocsarában. Az eurózóna tripla A besorolású központi magjába tartozó országok, a periférikus államokkal (Portugália, Írország, Görögország, stb.) és az EKB-val karöltve olyan pénzpolitikát folytatnak, mely összességében a hitelválság elmélyüléséhez, vagy akár egy újabb katasztrófához vezethet. A dolgok jelenlegi alakulása alapján igen nehéz megállapítani, hogy az euró hogyan fogja fenntartani az elmúlt hetekben tanúsított immunitását.

A tavaly májusi görög mentés óta a periférikus hozamok (egy összesített kosarat alapul véve) nem kevesebb, mint 120 bázisponttal növekedtek a német hozamokhoz képest. Közben Görögország, Írország és Portugália hitelbesorolását három alkalommal is leminősítették. Ráadásul az ír bankok igen súlyos állapotban vannak, mely csakis a még fennmaradt banki szektor államosításához, és az elsőrendű (senior) kötvénytulajdonosok szükségszerű veszteségéhez (haircut) vezethet.

Igazi aggodalomra azonban elsősorban a jelenleg tapasztalható önpusztító erők adnak okot, melyek a gazdasági ösztönzés hiányából, és a gyenge pénzügyi struktúrákból adódnak. Ezek hiányában ugyanis semmilyen maradandó, vagy kötelező jellegű megállapodás nem születhet az euróövezeten belül. Ez a probléma mind az eurózóna központi országaiban, mind pedig a periférikus államokban észlelhető. Ráadásul Németország ahhoz ragaszkodik, hogy – egy 2013 utáni államcsőd esetén – az ESM (Európai Stabilitási Mechanizmus) hiteleket még a szokásos állami adósságok előtt behajthassa. Azonban pont ez a követelés vezethet csődhelyzethez, ahogy ezt az eheti leminősítések is mutatják.

Ugyanez vonatkozik az ESM eredetileg befizetett tőkéjének átszervezésére is. A tervek szerint ugyanis az alapot először csökkenteni, majd egy hosszabb idő alatt akarják feltölteni, mégpedig a kezesekbe fektetett naiv bizalommal. Ez az első években (míg a befizetett tőke még igen alacsony) azt eredményezheti, hogy amennyiben egy újabb válság esetén megindulna a tényleges pénzfolyósítás, az elsősorban a perifériát fogja terhelni. Ezt tovább súlyosbítja az a tény, hogy várhatóan az egyik – ESM garanciával biztosított – periférikus tagállam fog elsőként segítségért folyamodni az ESM-alapnál (mellyel megint csak a többi állam terhét növelné).

A másik oldalon azt láthatjuk, hogy a periférikus országok olyan politikát folytatnak, mely a hitelválságot csak tovább szélesíti, ahelyett hogy javítana a helyzeten. Írország, azáltal hogy lemondott a mentőhitelekre felszámított kamatok csökkentéséről (hogy cserében alacsonyan tarthassa a társasági adókat), valójában egy olyan hitelkamat mellett kötelezte el magát, melyet jelenleg képtelen fenntartani. Kiváltképp, ha az elsőrangú bank-kötvények tulajdonosai nem hajlandóak viselni a veszteségek (haircut) egy részét. Portugália pedig a szükséges kiadáscsökkentéseket és/vagy adósság-átütemezéseket késlelteti, mely akkor válik esedékessé, ha az ország visszautasítja a külső segítséget. Ugyanakkor, ha az EKB nyélbe üti a következő hónapra várt kamatemelést, az bizonyára Portugáliát és Írországot is földhöz vágja majd, miközben minden újabb emeléssel fenyegető nyilatkozat még inkább megnehezíti a talpra állást. Miután Portugália és Írország rendelkezik a legrövidebb átlagos lejárattal a periférián (6,8, illetve 6,6 éves futamidővel), így ez a két ország fogja leginkább megszenvedni a magasabb EKB kamatokat, mivel ez a finanszírozás összköltségét növeli.

Az euró-piac jelenleg a kamatlábakat figyeli a rövidtávú irány meghatározásához. A háttérben azonban több irányból is érkezik a romlás, mely csak tovább növeli egy újabb válság kockázatát a következő években, vagy akár már hónapokon belül.

Forrás: FxPro

Jogi nyilatkozat és kockázati figyelmeztetés

Az FxPro Financial Services Ltd tevékenységét a CySEC engedélyezi és szabályozza (engedélyszám: 078/07) FxPro Financial Services, Karyatidon 1, Ypsonas, Limassol 4180 Cyprus.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!