2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar közlekedési ágazat 250 milliárd forint uniós fejlesztési támogatáshoz juthat 19 beruházáshoz az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) magyar keretéből - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) hétfőn.

A közlemény szerint a háromfordulós eljárásban így Magyarország, a tavalyi nyertes projekteket is beleértve, a nemzeti borítékban elkülönített 1,08 milliárd eurót már a második pályázati körben teljes egészében képes lehet lekötni.

A végleges döntést július végén hozza meg a tagállamok küldötteiből álló bizottság - írták.

A CEF-forrás felhasználásával korszerűsíthetik egyebek mellett a Budapest-Hatvan vasúti vonalszakaszt, a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasútvonalat és a déli összekötő Duna-hidat, illetve a második ütembe léphet a GSM-R vasúti távközlési hálózat kiépítése.

A CEF ezen felül támogatja 35 mozdony felszerelését az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer 2. szintjének (ETCS2) megfelelően, az M15-ös és M70-es autóutak négysávúsítását, valamint a dunai hajózás lehetőségeit bővítő több beruházást - áll a közleményben.

Itt az orosz MC21

A tárca felidézte, Magyarország a tavalyi első pályázati felhívás keretében - a nemzeti keret negyedét lekötve - nettó 86 milliárd forintot nyert el tizenhat közlekedési fejlesztéshez a CEF forrásaiból. Az akkor elfogadott beruházások közé tartozik egyebek között a komáromi Duna-híd megépítése, a Kelenföld-Százhalombatta vasúti vonalszakasz korszerűsítése, 59 elővárosi motorvonat felszerelése ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel és az első cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőpontok létesítése. A projektek megvalósítása részben már zajlik.

A 2016 őszén megjelenő harmadik pályázati felhívásban már a más országok által fel nem használt forrásokért is "harcba lehet szállni" állami vagy magán projektjavaslatokkal - írta az NFM.

A CEF egy új uniós alap a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítására a 2014-2020 közötti időszakban. A közlekedési ágazatra fordítható teljes pénzügyi keret 24,05 milliárd euró, ebből 11,30 milliárd eurót kizárólag a kohéziós országok használhatnak fel. Magyarország részére 1,08 milliárd eurót (337 milliárd forintot) különítettek el. A nemzeti borítékban található források összértéke a 15 százalékos hazai önrészt is beleértve nettó 396 milliárd forint. Az első két kör 35 nyertes pályázata ezt a keretösszeget maradéktalanul lefedi - áll a közleményben.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!