4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bevasalja a kormány az FHB Jelzálogbanktól az állami tőke használatának díját, ennek jogi alapját a Stabilitási törvény módosításával kívánja megteremteni. Az állami szerepvállalás egy évre számítva több mint 3 milliárd forintjába kerül a banknak az MTI számításai szerint.

A kormány módosítani kívánja a Stabilitási törvényt annak érdekében, hogy hozzájusson annak a 30 milliárd forintnak a használati díjához, amit tavaly tőkeemelés formájában bocsátott a bank rendelkezésére. Miután ugyanis az FHB még az osztalékról döntő közgyűlés előtt visszavásárolta a részvényeket, az osztalékban meghatározott használati díj beszedése ellehetetlenült. Az erre vonatkozó javaslatot az egyes gazdasági és pénzügyi tárgyú törvények megalkotásáról, illetve módosításáról szóló törvénycsomag részeként nyújtotta be a nemzetgazdasági miniszter a parlamentnek.

Az állam 2009 tavaszán hajtott végre névértéken 4,615 milliárd, árfolyamértéken 30 milliárd forintos tőkeemelést az FHB-ban. A tőkeemeléshez a jogi keretet a 2008 decemberében elfogadott Stabilizációs törvény biztosította. Az állami szerepvállalás a válság közepette egyfajta bizalomerősítő lépés volt, azt a célt szolgálta, hogy az FHB, amely mögött nem állt nagy nemzetközi szakmai befektető, ne kerüljön versenyhátrányba a hazai piacon. A tőkeemelésre 100 forint névértékű különleges osztalékelsőbbséget biztosító "C" sorozatú részvények, valamint 1 darab 100 forint névértékű, különleges vétójogot biztosító "D" sorozatú szavazatelsőbbségi részvény kibocsátásával került sor 650 forintos kibocsátási árfolyamon.

Az államot a különleges osztalékelsőbbségi részvények után a kibocsátási érték átlagosan 10,49 - a névértékre vetítve 68,2 - százaléka illette meg osztalékként. A különleges vétójogot biztosító részvény a magyar államnak vétójogot biztosított a közgyűlés osztalékfizetésről határozó és a háromnegyedes szótöbbséggel meghozandó döntéseivel szemben. Az FHB a különleges részvényeket - a Stabilizációs törvénynek megfelelően - bármikor visszavásárolhatta, míg az állam eladási joga öt év elteltével nyílt volna meg.

A jelzálogbank igazgatósága 2010. február 19-én úgy határozott, hogy él a visszavásárlási lehetőséggel, és a "C" sorozatú részvények teljes mennyiségét visszaváltja az államtól. Az FHB a visszavásárlást azzal indokolta, hogy a külső tényezők már nem indokolják az állami tőke jelenlétét. A különleges osztalékelsőbbségi részvények visszaváltási értéke az állammal kötött megállapodásban foglaltak értelmében azonos volt a kibocsátási értékkel, azaz 30 milliárd forint. A bank az összeget február 19-én kifizette, és március 22-én a részvénytranszfer is megtörtént.

A különleges osztalékelsőbbségi részvények visszavásárlásával megszűntek a "D" sorozatú különleges vétójogot biztosító részvény által megtestesített jogok, a különleges részvényeket a banknak az alaptőke egyidejű leszállítása mellett kötelezően be kellett vonnia. Miután a részvényvisszavásárlásra még az osztalékfizetésről döntő közgyűlés előtt sor került, az állam elveszítette a különleges részvényekhez - így az osztalékhoz - fűződő jogait. (Az FHB részvényesei egyébként 2009-re nem szavaztak meg osztalékot.)

Ez egyes vélemények szerint azért fordulhatott elő, mert a szerződés megkötésekor nem számoltak a részvények öt éven belüli visszavásárlásával. A tőkehasználat díjának elengedése azonban tiltott támogatásnak minősülne - az EU-ban mindenhol nagyon szigorú feltételekhez kötötték a hitelintézetek megsegítését -, ezért rendezni kellett a dolgot.

A kormány erre a jogi alapot a Stabilitási törvény módosításával kívánja megteremteni. A törvényjavaslat szerint a különleges osztalékelsőbbségi részvény tulajdonosát a visszaváltási értéken felül időarányos megtérítési igény illeti meg, ha a visszaváltás időpontja olyan időszakra esik, amelyre vonatkozóan az osztalékfizetésről a közgyűlés még nem döntött, és "a visszaváltási érték nem felel meg az Európai Unió működéséről szóló szerződés állami támogatásokra vonatkozó szabályainak".

Az időarányos megtérítési igény a törvényjavaslat szerint akkor is kifizethető, ha a részvény tulajdonosa az osztalékfizetésről döntő közgyűlés időpontjában már nem szerepel a részvénykönyvben. Az időarányos megtérítési igény mértékéről, a kifizetés feltételeiről és módjáról a magyar állam és a hitelintézet külön megállapodásban rendelkezik a javaslat szerint, amely azt is tartalmazza, hogy a rendelkezések a módosítás hatályba lépését megelőzően megvalósult tőkeemelésre is alkalmazhatók. A hitelintézetnek az időarányos megtérülési igényt a rendkívüli ráfordítások között kell elszámolnia.

Az FHB 2009-ben 7,048 milliárd forint adózott nyereséget ért el a nemzetközi számviteli beszámolási standardok (IFRS) szerinti konszolidált adatok alapján, a magyar számviteli törvény szerint pedig 6,544 milliárd forintot.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!