4p

Nem javasolja a két kormánypárti képviselő által benyújtott, az államháztartási törvényt módosító törvényjavaslat elfogadását a Költségvetési Tanács, mivel az véleményük szerint gyengítené az államháztartás átláthatóságát - mondta Kopits György, a tanács elnöke hétfőn sajtótájékoztatón.

"Sőt, ha ezt a törvényjavaslatot elfogadná a parlament, az visszalépést jelentene a mostani költségvetési felelősségi törvényhez képest. Ha a parlament elfogadja a tervezett törvényi változtatást, méghozzá gyorsított eljárásban, akkor az Magyarország hitelességének is ártana" - hangsúlyozta Kopits György.

A javaslatot Rogán Antal (Fidesz) és Latorcai János (KDNP)nyújtotta be.

Kopits György elmondta: miközben Európa- és világszerte erősítik az államháztartási elszámolást, szigorítják a költségvetési szabályokat, előírásokat, a kormánypárti képviselők mostani indítványa egyértelműen a költségvetési felelősségi törvény felpuhítását jelenti. Kiemelte: a pótköltségvetés készítésében a régi szabályozás visszaállítása lényegében megszünteti a pótköltségvetési kötelezettséget, nincs összhangban a költségvetési keretrendszerrel.

A tanács elnöke szerint nem indokolja semmi azt, hogy választási évben kitolják a következő évi büdzsé készítésének határidejét, mert akkor a parlamentnek lesz kevesebb ideje a költségvetéssel kapcsolatos képviselői munka korrekt, érdemi elvégzésére. Kérdésre azt is megjegyezte, hogy semmi nem indokolja a törvényjavaslat  sürgős tárgyalását.

Az azt feszegető a kérdésre, hogy kaptak-e valamilyen jelzést, akár az esetleges személyi változásokról az új kormánytól, Kopits György elmondta: nincs értesülése arról, hogy lennének a személyi változásokra, esetleg változtatásokra vonatkozó törekvések. Elmondta: a Költségvetési Tanács felállításának szükségességét 2006-ban épp az akkori ellenzéki, most kormánypártok képviselői javasolták, egy az MNB és az ÁSZ által közösen megrendezett konferencián.

Egy másik kérdésre elmondta: "arról sem tudok, hogy a nemzetközi intézmények reagáltak volna a törvényjavaslatra".

Az Országgyűlés számvevőszéki és költségvetési bizottsága hétfőn megvitatta a törvényjavaslatot, és azt általános parlamenti vitára alkalmasnak ítélték.

A Költségvetési Tanács honlapján részletes indoklást tett közzé a javaslatról, ebben kifogásolják a többségi állami tulajdonú gazdasági társaságok eredményei elszámolásának módosítását,a pótköltségvetési szabályok lazítását, illetve a választási évben a költségvetési törvénytervezet határidejének  meghosszabbítását.

Emlékeztetnek: az államháztartási törvény hatályos rendelkezése értelmében a többségi állami tulajdonú gazdasági társaságok eredményét a mérlegkészítés évében el kell számolni a költségvetési egyenlegben. Így a költségvetési törvényben tervezett, mintegy 30 milliárd forint osztalékbevétel az államháztartási törvény értelmében nem számolható el költségvetési bevételként, viszont a 2009. évi adózott eredmények állami tulajdonhányadra eső része kiadásként, illetve bevételként elszámolandó. Az adózott eredmények elszámolása így mintegy 30 milliárd forinttal javítaná a költségvetési egyenleget, nagyságrendileg ellentételezve a 30 milliárd forint értékű osztalék el nem számolását.

Hangsúlyozzák azt is: a pótköltségvetés készítésére vonatkozó régi szabályozás visszaállítása gyakorlatilag megszünteti a pótköltségvetési kötelezettséget, és nincs összhangban a költségvetési szabályrendszerrel.

A törvényjavaslat indoklása szerint azért kell változtatni a pótköltségvetési szabályon, mert a jelenlegi nem teszi lehetővé a gyors és hatékony költségvetési reagálást. A Költségvetési Tanács véleménye szerint azonban a költségvetési fegyelem és átláthatóság keretei között a gyors és hatékony költségvetési reagálás lehetőségét a Házszabályban rögzített pótköltségvetési eljárás egyszerűsítésével, időigényének csökkentésével kellene biztosítani.

A benyújtott javaslat a költségvetési törvényjavaslat készítésével kapcsolatos határidőknél is a 2009. január 1. előtti szabályozást kívánja visszaállítani, amely szerint választási évben az államháztartásért felelős miniszternek a költségvetési irányelveket, a kormánynak pedig a költségvetési törvényjavaslatot az általános határidőkhöz képest másfél hónappal később kellene benyújtania.

A Költségvetési Tanács véleménye szerint azonban nem szükséges a kormány számára rendelkezésre álló időt a parlamenti tárgyalás időkeretének rovására növelni, mivel a költségvetési szabályok és a középtávú tervezés utóbbi két évben bevezetett rendszere lényegesen jobb kiindulópontot jelenthet már a 2011-es részletes költségvetési tervek elkészítéséhez is, mint amellyel a korábbi választási években hivatalba lépő kormányok rendelkeztek.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!