5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar bankadó mértéke Európában messze a legmagasabb, és ez a kormány alapvető gazdaságpolitikai célját, a növekedés beindítását veszélyezteti - erre a következtetésre jut a Political Capital.

A Political Capital nemzetközi összehasonlító elemzést készített a bankadó bevezetésének hátteréről és kockázatairól.

Az elemző cég szerint közép távon jelentős kockázatai vannak a bankadó bevezetésének, bár jelenleg mind gazdasági, mind politikai szempontból sikertörténetnek látszik.

Az elemzés rámutat arra is, hogy a 2011-es költségvetés tervezete alapján a bankadó és az annak mintájára bevezetett további „válságadók” majdani kivezetése jelentős lyukat üt majd a 2013-as büdzsében. Kétségesnek tartják, hogy a gazdasági növekedés remélt fellendülése teljesen el tudja-e fedni a kiesésüket.

A pótlásra a kormány vélhetően elsősorban a magánnyugdíjpénztáraktól visszaszerzett vagyont fogja felhasználni, de az sem zárható ki, hogy az extraadók 2013-tól nem, vagy nem teljesen tűnnek el a rendszerből. Ez viszont alááshatja a gazdaság szereplőinek kormányba vetett bizalmát és megingathatja a bankrendszer pénzügyi stabilitását - mutat rá a Political Capital.

Az elemzés szerint a magyar bankadó két szempontból számít egyedinek Európában. Egyrészt GDP-arányosan a magyar teher messze a legmagasabb, másrészt Magyarország az egyetlen olyan ország eddig Európában, ahol annak ellenére fogadnak el bankadót, hogy a válság óta eltelt időszakban nem kellett jelentős állami forrásokkal segíteni a pénzintézeteket.

A Political Capital szerint e két tényező, valamint a hazai bankok csekély ellenállása mutatja talán a legjobban a kétharmados parlamenti többséggel bíró Fidesz-kormány érdekérvényesítő erejét.

Az extraadók más országok számára is modellként szolgálnak. A bankadóval Magyarország már a régióban egyfajta követendő mintát teremtett: Lengyelországban és Horvátországban hasonló jellegű adó kivetésére kerülhet sor. Romániában és Szlovákiában is felmerült az ötlet, igaz, Romániában  egyelőre elhúzódni látszik a folyamat, Szlovákiában pedig már leszavazták a Robert Fico által benyújtott törvényjavaslatot.

A Political Capital emlékeztet arra, hogy a bankadó bevezetésével nem számít úttörőnek a magyar kormány: Svédországban már 2008 végen életbe lépett egy bankokat sújtó különadó, amely a pénzintézetek mérlegfőösszegére  0,036 százalékos terhet vet ki, és célja elsősorban a kockázatos ügyletek visszaszorítása. A befolyt összeg a német modellhez hasonlóan egy bankokat segítő külön alapba kerül, de csak addig, amíg összértéke el nem éri a GDP 2,5 százalékát.

Nagy-Britanniában az új konzervatív-liberális brit kormány a nyáron fogadta el a bankadó bevezetését, mely  2011-től lép életbe. Évente mintegy 2 milliárd font (600-700 milliárd forint) bevételt várnak az új adónemtől, ami a gazdaság méretét is figyelembe véve alig a fele a magyar elvonásnak. Magyarországhoz hasonlóan a bankadó célja Angliában is a költségvetési hiány visszaszorítása, a befolyt összeg így a központi költségvetésbe kerül.

A német bankadó több szempontból is különbözik a magyar esettől: egyrészt még a briteknél is szerényebb, 1,2 milliárd eurós bevételt várnak tőle évente, és kizárólag a nyereséges pénzintézeteknek kellene fizetniük. A német kormány tervei szerint a bankadóból befolyt összeg egy külön alapba kerül, amiből a későbbiekben az esetlegesen bajba jutott bankokat segítenék ki. A különadó tehát egyfajta biztonsági tartalékot képezne, és csupán áttételesen javítaná a költségvetés helyzetét. A német tervezet szerint a befektetési bankoknak nagyobb részt kellene vállalni a kereskedelmi bankoknál, mivel működésük nagyobb kockázatot jelent.

Franciaországban 2011-től vezetnék be a bankadót: jövőre 504 millió euró, majd az azt követő években 555 és 810 millió euró bevételt remélnek a különadótól. A beszedés szabályait szintén úgy tervezik megalkotni, hogy a kockázatos tevékenységet nagyobb összeggel „büntesse”.

Ausztriában még február végén jelentette be a kormány, hogy egy banki szolidaritási adó bevezetését tervezi, amiből évi mintegy 500 millió euró (kb. 140 milliárd forint) bevételre kíván szert tenni. A bejelentés ellenére egyelőre azóta sincsenek további konkrétumok az osztrák bankadóról. A mostani tervek szerint a bevétel közvetlenül a költségvetést gazdagítaná. Az osztrák bankok a vártnál gyorsabb gazdasági növekedés miatt még próbálnak kedvezményeket elérni a kormánynál: nyíltan ugyan nem ítélik el a tervezetet, de alternatív megoldásként a német modell átvételét javasolják, ami  kisebb terhet jelentene.

Donald Tusk lengyel miniszterelnök szeptember elején helyezte kilátásba a bankadó bevezetését. Arra célzott, hogy ha a GDP arányában 3 százalékos maastrichti államháztartási   hiánycél 2013-ra kitűzött eléréséhez jelentős megszorításokra lesz szükség, akkor abból a lengyel bankoknak is ki kell venniük a részüket. Először azonban még a nyár végén az ellenzéki Demokratikus Baloldali Szövetség javasolta a bankadó bevezetését, és az akkor készített közvélemény-kutatások szerint a lakosság is támogatná a lépést.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!