6p

Évek óta először növekedett idén a hazai sörfogyasztás, de a jövő évi adóemelés könnyen elodázhatja a tartós pozitív fordulatot. A söripar és fogyasztás jelenéről és jövőjéről beszélgettünk a Dreher Sörgyárak vállalatfejlesztési igazgatójával, Kovács Sándor Lóránttal. Mfor.hu-interjú.

Mennyiben másabb a hazai sörfogyasztás kultúrája a külföldi országokhoz viszonyítva?

Mivel SABMiller leánycég vagyunk, ezért nekünk van bizonyos merítési alapunk. Vannak olyan országok, mint például Csehország és Szlovákia, ahol tényleg olyan szinten van a sörkultúra, hogy az emberek úgy viszonyulnak a sörhöz, hogy ha sör, akkor csapolt, mert tudják, hogy ez a legjobb és ehhez kapcsolódóan meg is vannak az egyes rituálék. Ezzel szemben Magyarországon, vagy a mediterrán országokban már vegyül a sör- illetve a borkultúra.

Mi jellemezte hazánkat söripari szempontból a válságot követő években?

A válság a söriparban valamikor a 2006-os év környékén kezdődött el, tehát már jóval korábban, mint a világgazdasági válság. Ez valahol azzal függ össze, hogy akkortól kezdve csökkent a jövedelem kiáramlás: kevesebb lett a jövedelem, kevesebbet költöttek az emberek. Mi változott ekkor? Azt látjuk, hogy első körben a legnagyobb ütést a vendéglátóipari szektor, a sörözők kapták, és náluk az első években nagyon nagy visszaesés volt. Ekkor a kiskereskedelem még tudta tartani magát, de valamikor 2009-ben az is elkezdett borulni, de nem egyenletesen, hiszen nagyon nagy átáramlás van a szervezett kereskedelem irányába a kis független üzletekből, vagy a kis városi szupermarketekből.
A márkák vonatkozásában folyamatosan csökken a tradicionális nagy magyar márkák (Arany Ászok, Borsodi, Soproni) részaránya. Ugyanakkor kialakult egy kevésbé igényes sörréteg valahol ezek alatt, ami jóval olcsóbban érhető el, és nagyon sok ember váltott lefelé a válság hatására. Tehát az első reakció ilyenkor, hogy még továbbra is szeretném meginni a sört, nincs már annyi pénzem, és valamilyen kompromisszumot kötök - bár nagyon sokan tudják, hogy ez már nem ugyanaz a sör, de mégis így döntenek.

Az idei szezon azonban pozitív változást hozott. Minek köszönhető ez a fordulat - természetesen a hónapokon át tartó promóció mellett?

Az elmúlt 4 évben tapasztalt 5-8 százalékos visszaesés ebben a szezonban átváltott egy 7 százalékos növekedésbe, ami négy dolognak az eredője. Az egyik, amit nem tudunk befolyásolni, az időjárás. A söriparban dolgozók nagyon jól tudják, hogy egy jó idő és egy rossz idő között akár heti szinten 10 százalékos különbség is lehet a forgalomban. A másik nagy tényező, és ezt látjuk a vendéglátóiparban is, hogy megfordult a trend, főleg a csapolt sörnek köszönhetően, amiben nagy szerepe volt az Aranypénteknek is. A harmadik, és itt versenytársainkról is meg kell emlékezni, az ízesített sörök kategóriájának felfutása. A negyedik pedig az a tény, hogy nem nőtt az idei évben a sört érintő adóteher, ezáltal a gyártók nem kényszerültek áremelésre. A sör ára változatlan maradt, és ez is hozzájárult a kategória megfizethetőségéhez. Ennek a négynek az eredője, hogy most fordult a korábbi trend, és valahol ez a négy, vagy egy újdonság lehet az, ami fenn tudja majd tartani ezt a növekedést. Jobb időre, mint idén nem számíthatunk. Az már tény, hogy emelkedni fognak az adóterhek, és így tényleg a söriparnak kell újra kitennie magáért, hogy ezt a növekedést fenn tudja tartani.

Az Aranypénteknek is köszönhetően fordult a trend, és újra fogyasztani kezdtek az emberek. Az idei év lehet a pozitív fordulat első lépcsője?

Az idei év abból a szempontból csalóka, hogy elég nehéz felmérni ennek a jó nyárnak a hatását. Ha ezt kivesszük, úgy tűnik, hogy valahol már a végén vagyunk a csökkenésnek, de nem merem azt mondani, hogy ennek tényleg vége. Sörgyárként mi évről évre ebben gondolkodunk, hogy megfordítsuk a trendet, és ha jövőre is sikerül megcsinálnia a söriparnak azt, amit idén, akkor kimondhatjuk, hogy túl vagyunk a mélyponton.

Jövőre azonban emelik az áfa és jövedéki adó mértékét is.

Akárhogy is nézzük, a söriparra nem lesz pozitív hatással. Az ágazatra az jellemző, hogy viszonylag kis marzzsal dolgoznak maguk a gyártók, emiatt ott van az a kényszer, hogy ha adóemelés van, akkor tovább kell hárítani a kereskedőkre és vevőkre, a fogyasztókra. A sör ráadásul eléggé árérzékeny termék, tehát ha fölmegy az ára automatikusan csökken a fogyasztás.

Év végén egyébként érdemes lesz majd számításokat végezni, hiszen valószínű, hogy összességében az állam jól járt azzal, hogy idén nem volt adóemelés: több sör fogyott és egységre vetítve változatlan adót begyűjtve több bevétel lehet a végén. Mi is nagyon kíváncsian várjuk a következő évet, mert eddig, amikor adóemelés volt, a sörfogyasztás leesett, az össz adóbevétel a végén pedig hiányzott. Hosszú távon egy egészséges egyensúlyt kell majd megtalálni, hogy tudjon növekedni a sörfogyasztás, és az adóbevétel is nőjön.

A törvénytervezet a házi sörfőzés adómentessé válását is tartalmazza 1000 literes mennyiségig. Bár inkább a vidék és kisebb települések életére lehet ez hatással, a piacon okozhat-e bármilyen változást ez az elképzelés?

Ez az, amit nehéz felmérni, hiszen a megfelelő felszereléssel készült házi sör nagyon más, mint egy ipari technológiai körülmények között, hosszú eltarthatósággal készült ital. Lehet, hogy a kisebb településeken érezhető majd ennek a hatása, de összességében nem gondoljuk azt, hogy ez a mi életünkre nagy befolyással lenne.

A cég stratégiáját, kommunikációját befolyásolhatja?

Alapvetően nem. A sörözés élménye és a sörkultúra ugyanis nem csak arról szól, hogy egy pohár sört megiszok, hanem leülök a barátaimmal beszélgetni egy korsó sör mellé, és akárhogy nézzük, erre még mindig a vendéglátóhelyek a legalkalmasabbak – erre kell építeni a jövőbeli programjainkat.

Jövőre futball Európa Bajnokság és Olimpia. Ez jó lehetőséget kínál majd a fogyasztás növelésére, esetleg speciális promóciókra. Élni fognak vele?

Európa Bajnokság, vagy Világbajnokság előtt a sörgyártók mindig megkapják a kérdést, hogy mennyiben hat az esemény a fogyasztásra. A helyzet az, hogy a rendező országokban tényleg hatalmasat nő a fogyasztás, ezt láttuk most mi is a dél-afrikai vb-n az anyacégünknél. Magyarországon viszont nem nagyon nőtt meg ezáltal a fogyasztás. A jövő évi aktivitási terveinken most dolgozunk, és elképzelhető, hogy lesz olyan elem, ami ehhez kapcsolódik, de még mindez oly messze van, hogy még a kollégáim se tudják.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!