2p

A világ a múlt század utolsó harmadától - a személyi számítógépek megjelenésétől - igen látványos átalakuláson megy keresztül, hátrahagyva a korábbi vezető gazdasági ágazatokat, hogy átadják helyüket az újaknak. Ezt a korszakot Daniel Bell amerikai szociológus nyomán gyakran posztindusztriális korszaknak hívjuk. Ebben az új időszakban a gazdaság legfontosabb hajtóerejévé a tudás vált, az anyagi javak mellett egyre nagyobb szerepet kapnak a szellemi termékek. Ha pedig a tudás ennyire fontos számunkra, elkerülhetetlen annak menedzselése.

A tudásmenedzsment elsődleges célja, hogy a hallgatag tudást felszínre hozza olyan formában, hogy mások számára is hasznosítható legyen. Ehhez pedig az kell, hogy az emberek hajlandók legyenek megosztani tudásukat, ne érezzék úgy, hogy a tudás hatalom. Ezt segíthetik a közös célok és az ebből fakadó együttműködés légköre, vagyis a támogató szervezeti kultúra, ezen belül is a bizalom és a kommunikáció. Az emberek akkor dolgoznak leghatékonyabban együtt, ha bíznak egymásban. Ahol az emberek nem működnek együtt, ahol ellenséges a légkör, ott elpocsékolt pénz és idő tudásmenedzsmenttel foglalkozni. Ezt erősítik meg a KPMG egyik fórumán elhangzottak is: "nemzetközi tapasztalatok szerint egy tudásmenedzsment jellegű beavatkozás sikere 20-30%-ban infrastruktúra, 70-80%-ban szervezeti kultúra és vezetői stílus függvénye".


Felhasznált irodalom

Ármos-Barabásné-Baráth-Dúsné-Ferenczy-Gabrielné-Harnos-Ittzés-Perczelné-Szabóné-Szelényi-Ugrósdy: Biometriai módszerek és alkalmazásaik MINITAB programcsomaggal, Gödöllő 1993.

Boda György: Tudásmenedzsment Magyarországon, megjelent: Sveiby, Karl Erik: Szervezetek új gazdagsága: a menedzselt tudás, KJK. 2001.

Bőgel György: Tudásmenedzsment – a láthatatlan hatalom, megjelent: Magyar Távközlés, 1999. szeptember

Davenport, T. H. - Prusak, L.: Tudásmenedzsment, Kossuth 2001.

Szelényi László: Többváltozós ökonometriai módszerek, Gödöllő 2001.

Szelényi László: 2002. első félévben tartott előadásain készített jegyzeteim, Szent István Egyetem, Gödöllő


A szerző Fevita Oktatási, Tanácsadó és Szolgáltató Kft., Budapest és a Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya oktatója

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!