4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyetlen szervezet sem menekülhet az egész világon néhány hónap alatt végigsöprő pénzügyi-gazdasági válság elől. Ugyanakkor nem mindegy, ki hogyan és mennyire megerősödve vagy éppen meggyengülve kerül ki belőle. A legnagyobb gond, ha egy cég leáll és kivár, ahelyett, hogy keményebben és kreatívabban küzdene – márpedig nagyon sokan esnek ebbe a hibába.

Tanácsok a túlélésre

A Develor Tanácsadó Zrt. feltérképezte a válságmenedzsmenttel kapcsolatos követendő gyakorlatot és összegyűjtötte a legfontosabb irányelveket, amelyek segíthetnek az eligazodásban, a kiút gyorsabb megtalálásában.

1.    Gondolkodj és dönts hideg fejjel!

A krízisek mindig azokra zúdítják a legnagyobb terhet, akiknek a jó döntést meg kell találniuk és meg is kell hozniuk. Ebben a helyzetben az érzelmeket kontrollálni képes logikus gondolkodás, a gyorsaság, a jó priorizálás és a határozottság kritikus kompetenciák. Az empátia, mások helyzetének megértése fontos, de ilyen helyzetben az eddigi általában demokratikus, konszenzusra épülő döntéshozatalt fel kell, hogy váltsa egy gyors, határozott, autokratikusabb stílus.

2.    Állíts fel válságstábot!

A válságmenedzsment nem a magányos hős harca. Bár a döntéseket egy embernek kell meghoznia, jó, ha van egy csapat, amely előkészíti azokat, elemezve a helyzetet, támpontokat adva a döntésekhez. Alakítsunk válságstábot, amely hatékony módszerekkel (rövid workshopokon és megbeszéléseken) dolgozza ki a szükséges lépéseket!

3.    Cselekedj gyorsan, és kommunikálj, kommunikálj, kommunikálj!

A válsághangulat egyértelműen teljesítménycsökkenéssel jár, a biztonság alapvető szükséglete sérül ilyenkor. Csökken a lojalitás, a szervezeti érdek elé kerül a saját érdek, a túlélés felülírja a morális értékeket. Elindulnak a mendemondák a cég sanyarú helyzetéről, a várható leépítésekről, a küszöbönálló csődről. Ebben a helyzetben a legnagyobb hiba a hallgatás, a kivárás és a bezárt irodaajtó. Cselekedjünk gyorsan, és profi kommunikációval csökkentsük a belső bizonytalanságot!

4.    Mutass biztató jövőképet!

Az őszinte és gyors kommunikáció mellett reálisan, de alapvetően optimista szemlélettel kell leírnunk a cég tervét és jövőképét - olyat, amelyért érdemes egy kicsit "meghalni" is. Erőt és határozottságot kell mutatni ebben a helyzetben: mondjuk el, hogy tudjuk a megoldást, és tudjuk, mi vezeti ki cégünket ebből a válságból.

5.    Figyelj a lemaradókra!

Érdekes jelensége a válságműködésnek, a felgyorsuló egész szervezetet érintő döntéshozatalnak, hogy tempókülönbség alakulhat ki a vezető és munkatársai között, gyakran még az első számú vezető és a menedzsmenttagok között is. Lépéskényszer van, a vezető fejében már összeállt a terv, merre is kell haladni, csak éppen senki sem érti, mi a logikája a döntéseknek, mert elmaradt a magyarázat.

6.    Adj reményt, hozz pozitív intézkedéseket is!

Törvényszerűek a kilábalást, fennmaradást célzó költségmegtakarító intézkedések. A problémákat és a következményeiket minden munkatársnak viselnie kell, és ebben a vezetésnek példát kell mutatnia. Emellett azonban nagy szükség van néhány pozitív döntésre is. Ezek mutatnak reményt a munkatársaknak, ezek azok a szalmaszálak, amelyekbe a legbizonytalanabbak kapaszkodhatnak.

7.    Mérd fel a hatásokat!

A túlélésért folytatott küzdelemben fájdalmas sebeket okozhatunk. A szervezet egésze sérül, fontos motivátorok tűnnek el, különböző munkatársi csoportok eltérő módon élik meg ezt az időszakot. Jól jön a tisztánlátás ilyenkor, érdemes hangulat- és elkötelezettség-felméréseket végezni.

8.    Használd az outplacement eszközöket!

Már most jól érzékelhető, hogy kevés olyan vállalat lesz, amely el tudja kerülni a leépítéseket. Egyáltalán nem mindegy, hogy a kényszerűségből meghozott fájdalmas döntések milyen további problémát okozhatnak. A válságkezelés kipróbált módszertanát kell alkalmaznia minden önmagáért és a munkavállalóért felelősséggel tartozó vállalatvezetőnek.


9.    Tartsd meg a legjobbjaidat!

Csak az a cég lehet hosszú távon sikeres, amely képes magához vonzani a tehetségeket, és amely képes megtartani és fejleszteni kulcsembereit. A tehetségmenedzsment és a kulcsember-programok kiemelt szerepet kapnak a válságban helyesen cselekvő vállalatoknál.

10.    Figyelj önmagadra!

A bizonyítási kényszer és a fokozott erőfeszítés elindíthat egy negatív folyamatot – elhanyagoljuk saját fizikai igényeinket, értékrendünk átalakul. Például a család kevéssé fontossá válik, eluralkodik rajtunk a borúlátás, a depresszió, amely egyenes út lehet a kiégéshez. 

KZ

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!