4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyarországi adózók, társaságok és a külföldi befektetők el tudnak tekinteni most az adócsökkentéstől, de látniuk kellene, hogy a költségvetési helyzet normalizálódása, a költségvetési hiány és az államadósság csökkenése után milyen mértékű és ütemű adó- és járulékteher-csökkenést várhatnak - mondta az MTI-nek Veszprémi István, a Deloitte adótanácsadási üzletágának partnere.

A szakértő szerint az adóreform csak a költségvetési reformmal együtt képzelhető el, vagyis adócsökkentésre akkor lesz csak mozgástér, ha a költségvetés kiadási oldalát racionalizálják, csökkennek a kiadások, és ily módon az állam újraelosztó szerepe is. Ha a kormány a jelenlegi gazdasági helyzetben következetesen végiggondolja a költségvetési kiadások csökkentési lehetőségeit, ez jó kezdet az érdemi adóreform irányába - hangsúlyozta.

A kormány álláspontja szerint most a költségvetési hiány és az államadósság csökkentése élvez elsőbbséget, az adócsökkentésre nincs mozgástér. A parlamenthez e héten benyújtott adócsomag így nem tartalmaz érdemi változásokat, adó- és járulékcsökkentést, hanem alapvetően technikai jellegű kiegészítésekre, egyszerűsítésekre került sor - mondta Veszprémi István.

A társasági adó módosítására vonatkozó korábbi javaslatok a mostani tervezetbe nem kerültek be, az adó alapja és mértéke így nem változik, s a szolidaritási adó is megmarad gyakorlatilag változatlan formában - mutatott rá az adószakértő.

Az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) módosításának célja a feketegazdaság visszaszorítása és az adminisztratív terhek csökkentése; az adózókat az ellenőrzési bírságok szigorításával kívánják jogkövető magatartásra ösztönözni.

A szakértő ezek közül lényeges változásnak nevezte a nyugtaadási kötelezettség elmulasztásával kapcsolatos szankcionálás szigorítását, aminek révén a nyugtát nem adó társaság alkalmazottjának közvetlen felettese is megbírságolható. Kiemelte továbbá, hogy a javaslat szerint a cégek csak bírság terhe mellett teljesíthetnék egymás közötti 250 ezer forint feletti ügyleteiket a jövőben készpénzben. A javaslat az adószám felfüggesztésének lehetőségeit is kibővíti, továbbá a törvénybe új jogintézményként – az adóhatósági adómegállapítás helyett - bekerült az egyszerűsített adóbevallás - tette hozzá.

Veszprémi István úgy vélekedett, hogy a feketegazdasággal kapcsolatos problémákat a javasolt apróbb módosítások nem oldják meg, ehhez nélkülözhetetlen a járulék- és adócsökkentés, de a javasolt lépéseket támogatni lehet.

Az szja-ban az összevont adóalap érdemben nem változott, a 18 százalékos sávhatár felemelése - a korábbi tervek szerint 1,7 millióról 2 millió forintra nőtt volna - elmarad, mert a költségvetésnek bevételcsökkenést okozott volna. A javaslat szerint megszűnne ugyanakkor a 35 százalékos osztalékadó, helyére 10, illetve 25 százalékos kulcs lépne. Az szja törvényben új elem a háztartásokkal kapcsolatos szolgáltatásokra vonatkozó adókedvezmény. A változások közül a szakértő az adómentes béren kívüli juttatások együttes (400 ezer forintos) korlátozásának megszűnését, az egyedi korlátok bevezetését emelte ki.

A cégautó adóról külön törvény rendelkezik; a korábbi, értékhez kötődő adózást vagyoni típusú adó váltja fel, a hengerűrtartalomtól függően 7 ezer vagy 15 ezer forintot kell a tulajdonosnak fizetnie. A javaslat elfogadása esetén csökkenni fog a cégautókhoz kapcsolódó adóteher - mondta Veszprémi István. Az adószakértő kiemelte továbbá a kamat definíciójának módosítását.

Az áfában is csak apró, technikai jellegű változásokra kerül sor. A fiktív számlakibocsátás visszaszorítása érdekében szigorítják a bizonylatolást, így a teljesítés hiánya ellenére történő számlakibocsátás adófizetési kötelezettséget keletkeztet. Változik a számlakiállítás határidejére vonatkozó szabályozás is: továbbra is a teljesítéshez kapcsolódik, illetve az előleg kézhezvételének napjához, de a 15 napos határidő helyett a teljesítés, illetve az előleg kézhezvételétől számított ésszerű időn belül kell kiállítani, amelyet a törvény definiál.

A helyi iparűzési adóval kapcsolatban a legfontosabb változás, hogy a javaslat mentesíti az adózás alól a külföldi telephelyet, ha az adózó külföldön valamilyen, a vállalkozást terhelő önkormányzati adót fizet - mondta Veszprémi István.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!