A termékek jelölésében és a védjegyek piacán is rendet tenne az agrártárca annak a húszpontos akciótervnek a részeként, amelynek célja az élelmiszerek minőségének javítása és a vásárlói tudatosság növelése - nyilatkozta a Magyar Időknek Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára.
A napilap keddi számában megjelent cikk szerint heteken belül kiderülhet, hogy Brüsszel áldását adja-e a nyugati és a keleti piacon eltérő minőségben forgalmazott élelmiszerek jelölésére vonatkozó magyar javaslatra. Ha az Európai Bizottság pozitív választ küld hazánknak, a nagy multinacionális élelmiszergyártóknak kötelezően fel kell majd tüntetniük a csomagoláson, ha az adott márkatermék összetételében vagy minőségében eltér a más országokban kapható verziótól - mondta el a lapnak Zsigó.
Az államtitkár elmondta: az élelmiszerek jelölésére vonatkozó szabályok uniós hatáskörben vannak, a tagállamoknak csupán szűk mozgásterük van. Azt remélik, hogy Brüsszel támogatni fogja az eltérő minőség jelölésére vonatkozó magyar javaslatot.
Ennek kapcsán nem árt felidézni, hogy hiába próbál a kormány a végsőkig fogást találni a multikban kapható árukon, több összehasonlító teszt is csak annyit tudott kimutatni, hogy van egy-két olyan áru, melyből a Nébih érzékszervi vizsgálata alapján finomabb/illatosabb az, ami a nyugati országok polcaira kerül, viszont cserébe ez fordítva is igaz, tehát más termékekből a nálunk kapható a jobb a külföldön értékesített párjánál. Néhány esetben sikerült találni olyan terméket is, melynek nem pontosan olyan az összetétele, mint másutt, viszont ezek olyan kevesen vannak, hogy valóban kivételek. Mindenesetre az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége a legutóbbi, nyáritermékes kanyar után kijelentette, hogy ez a "szeméttel etetnek a multik"-féle megalapozatlan, hitelrontó kommunikáció súlyos gazdasági következményekkel járhat.
De vissza Zsigóhoz: a nemrég napvilágot látott, úgynevezett húszpontos élelmiszer-minőségi stratégiával kapcsolatban az államtitkár kiemelte: az intézkedéscsomag egyik lényeges eleme - az élelmiszerkönyvi előírások szigorítása és a hatósági ellenőrzés fejlesztése mellett - a vásárlói tudatosság növelése, a szemléletformálás. Az eltérő minőségű élelmiszerek esetében is az a legfontosabb szempont, hogy a vásárlók tudják, mire kell figyelniük a választáskor.
Erre a feladatra a következő években több mint másfél milliárd forintot fordíthat a földművelésügyi tárca.
A jelölések mellett a védjegyek piacán is rendet tennének, ma ugyanis számtalan minőséget garantáló jelölés van forgalomban. Nagyon sokféle védjegyet használnak a magyar piacon, amelyekről az emberek egyre kevésbé tudják eldönteni, hogy melyik védjegy mit garantál. Ezért is fontos, hogy megkeressék azokat a pontokat, ahol egyszerűsíteni lehet a rendszeren - mondta. Emellett megerősítik a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet is, a rendszer pedig egy S-QR-kód-alapú hátteret is kap, amely segítségével a vásárlók egy kattintással minden fontos információt megtudhatnak az adott termékről - olvasható a Magyar Időkben.
via MTI