3p

Az értékalapú vállalatirányítás a vezetéstudománynak és a tanácsadásnak is fontos területe. A mára világszerte elterjedt vállalatirányítási eljárás alapjai korábban sem voltak ismeretlenek a közgazdaságtanban. A közelmúltban az internetes - úgynevezett dotkom - cégek bukása is megmutatta, hogy az alapvető közgazdasági összefüggéseket nem lehet büntetlenül figyelmen kívül hagyni.

  • Ha egyedi projektet vizsgálunk, akkor egyszerűen találhatunk a projekt tőkeköltségének megfelelő diszkontfaktort. A vállalat esetében sokkal nehezebb ilyen diszkontfaktort találni. Ráadásul igen körültekintően kell eljárnunk, mert a diszkontálás végeredményét, azaz a vállalkozás értékét befolyásolja az alkalmazott diszkontráta.

  • A vállalatot hitelből és saját tőkéből is finanszírozhatjuk Ez hat az értékelés folyamatára és annak végeredményére is.


A SHV-módszer végrehajtása a következő lépésekből áll:

  • Az elemzés céljának megállapítása. Rendszerint azért használjuk a SHV-módszert stratégiai elemzőeszközként, mert kíváncsiak vagyunk arra, hogy egy-egy stratégiai döntés hogyan befolyásolja a vállalat értékét, illetve milyen hatással van a részvényesek vagyonára.

  • A tervezési horizont meghatározása. Milyen távon tarthatók fenn a vizsgált stratégiai intézkedésből származó előnyök?

  • Pontos kimutatás készítése a tervezési horizontra a szabad pénzáramlás meghatározására.

  • Az értékeléshez alkalmazandó diszkontráta meghatározása, amely a vállalat súlyozott átlagos tőkeköltsége.

  • A pénzáramlás jelenértékre való diszkontálása. Ugyanezt kell tenni a tervezési periódus utáni érték örökjáradékszerű jövedelmével. A kettő összege adja meg a vállalat értékét.

  • A vállalat értékéből le kell vonni a hiteleket, és a fennmaradó rész a részvényesek jövedelme.

  • A részvényesek jövedelmét a saját tőke könyv szerinti értékével, vagy a vállalkozás stratégia megvalósítása nélküli értékével kell összevetni. Ha az eredmény pozitív, akkor a stratégia hozzáadott értéket eredményezett a részvényesek számára.


A fent leírt módszer alkalmazása - a számos szubjektív elem miatt - erősen vitatott a vállalati gyakorlatban. Az értékalapú irányítás a vállalkozás értékére a legjobban ható tényezők menedzselésére irányul. Különösen fontos az operatív nyereséghányad, a forgótőke változása, a beruházások állománya és a tőkeszerkezet.

Összegzés

A bemutatott elméletek az értékalapú vállalatirányítást segítik. Az eljárást a tanácsadók többsége nem a tankönyvekből, hanem különböző - tanácsadó cégek által terjesztett - brosúrákból és prezentációkból ismeri. Ezek adott cégek termékei, így más források tanulmányozására is szükséges időt szakítani.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!