3p

Míg korábban a folyamatok kiszervezését a közlekedés fejlődése tette lehetővé, addig a jelen outsourcing hullámát infokommunikációs technológiák vezérlik.

A GE nem az egyetlen cég, amely Indiában hozott létre saját offshore szolgáltató leányvállalatot: ugyanott találhatók a HSBC, az American Express, a Citigroup, a Standard Chartered és mások hasonló részlegei is. A szolgáltató leánycégek alkalmasak a költségek csökkentésére, de belső egységként hamar elérik növekedésük határait, ami a további megtakarítási lehetőségeket is behatárolja.

A leányok piaci felszabadításával, leválasztásával növekedhet a tömegszerűség, ami jótékonyan hat a költségekre. Várható tehát, hogy a GE példáját mások is követni fogják, miközben az igazgatósági tanácstermekben állandó vita tárgya lesz, hogy mit szabad kiszervezni, és mit kell házon belül tartani a magasabb költségek ellenére is.

A globális kiszolgálási modell

Az offshore outsourcing modellek között nem érdemes rangsort felállítani: nyilván mindig az adott körülményektől függ, hogy mit lehet, és mit kell megtenni. Mégis, ha választani kellene, valószínűleg az indiai informatikai szolgáltató cégek globális kiszolgálási (angolul global delivery) modelljét tekinthetnénk a legkorszerűbbnek, leginkább figyelemre méltónak.

Ez a modell tulajdonképpen a helyben és a távolban végzett tevékenységek keveréke. Az ügyfél kiszolgálása több tevékenységből álló folyamat; ezek egy részét a helyszínen, a többit távol, a szolgáltató telephelyén végzik. Vegyük például a szoftverfejlesztési megbízásokat, ahol a megbízó egy fejlett országban, a szolgáltató pedig Indiában van. Az ügyféllel a maga országában kell felvenni a kapcsolatot, itt kell definiálni a feladatot, specifikálni a terméket, itt kell elvégezni a végső tesztelést, vezényelni a bevezetési, üzembe helyezési akciót.

Maga a szoftverfejlesztési munka ugyanakkor a szolgáltató távoli telepén végezhető, ahol a költségek kisebbek. Az így megszervezett szolgáltató képviseletei, kirendeltségei tehát ott vannak a megbízók közelében, ugyanakkor a szoftvert Indiában írják. Hasonlóképpen vegyes formában szervezhetők meg a kiegészítő szolgáltatások is: a karbantartási, hibaelhárítási, továbbfejlesztési munkák egyik része egy része a helyszínen, a másik otthon végezhető.

Könnyű belátni, hogy minél több munkát tud a szolgáltató saját olcsóbb hátországába „hazavinni”, annál több költséget takaríthat meg. Ennek viszont megvannak a maga feltételei: a megbízó bizalmának elnyerése, a feladatok alapos felmérése és dokumentálása, a több helyszínen futó projektek menedzselése, a szolgáltatásokhoz a megbízóval közösen hatékony kontrolling rendszer kiépítése, az átláthatóság és etikusan viselkedés, valamint a hibátlanul működő kommunikációs láncok.


A teljes cikk a Debreceni Egyetem Competitio című folyóiratában jelenik meg 2005. tavaszán

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!