3p

Az elmúlt években akarva-akaratlanul széles körben, és ráadásul sokszor megdöbbentő nagyságrendekben találkoztunk egy olyan jelenséggel, amely mindíg is "benne volt" az üzleti világ működésében: a pénzügyek terén folytatott csalás, szélhámosság, "átverés", és ezzel sokszor azonosított célok - vagy szorosan hozzájuk kapcsolatban álló korrupció, pénzmosás, sőt a terrorizmus eseteivel.

Ami a következményeket illeti, egyfelől figyelemreméltó, hogy viszonylag kevés esetben és kis nagyságrendekben kerül sor arra, hogy a keletkezett kárt biztosítók bevonásával próbálnák orvosolni. Másfelől szinte kizárólagos büntetésként csupán a pénzbüntetések gyakorlata fejlődött ki, különösen a latin országokban; az USA-ban viszont úgy látják, hogy a csalás kiváltó oka sok esetben egyszerűen az elkövető munkahelyi frusztrációja, ami más kezelést igényel.

Általános vélemény, hogy a legjobb szer a megelőzés - s ezért a felmérést végzők szerint maga a "gyakorlat" elsősorban azoknak a felelős vezetőknek a kudarca, akiknek a vállalat belső működési fegyelmét, rendjét kellene biztosítaniuk. Felvetődik tehát a management minőségének az értékelése, sőt kifejezetten "a vezetők auditálása".

A szakértők rámutatnak arra is, hogy a tapasztalat szerint a vállalaton belüli csalás gyakorlata a legutóbbi években egyre komolyabb gonddá vált Európában is. (A nemzetközi felmérés szerint a vizsgált cégek közül akkoriban ugyan az európaiaknak "csak" valamivel több, mint 50 %-a, míg más cégek köréből azok 2/3-a esett áldozatul ilyen manipulációknak.) Ennek okaként hivatkoznak az európai nagyvállalatok felgyorsult nemzetköziesedésére az utóbbi egy-két évtizedben, ezzel növekvő sebezhetőségükre, az etikai normák és gyakorlat fellazulására, a részvényesek és a tulajdonosok részéről jelentkező, egyre erőteljesebb és közvetlenebb, nem egyszer kiméletlen nyomásra.

Nem utolsósorban szerepet játszik azonban az angolszász gyakorlattól eltérő, inkább az utólagos felügyeletre összpontosító belső ellenőrzési és kontrolling-gyakorlatuk is, szemben a kulcskérdésekre rendszeresen, folyamatosan ügyelő, és azok megvalósulását, illetve a feltételeiket ellenőrző és biztosító gyakorlattal. Egyes vélemények szerint ez is egyik oka annak, hogy az európai kontrollerek gyakorlata egyre inkább változik. A Belső Ellenőrök Intézetének Európai Szövetsége (ECIIA) ezért is fogalmazott meg már 1999 októberében egy "Zöld könyvet" a belső ellenőrök szerepének és helyzetének megerősítésére.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!