5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Lehet, hogy nem Görögország, hanem Ciprus lesz az első olyan euróövezeti tagállam, amelyik távozik a valutaunióból, de ez a fejlemény is veszélyes precedenst teremthet az ingatag pénzügyi helyzetű többi eurógazdaság számára - vélekedtek a Capital Economics elemzői.

A Capital Economics szerint a ciprusi kormány a következő három-négy hétben "kifogy a pénzből". Mindeközben nem haladnak a tárgyalások a Nemzetközi Valutaalap (IMF), az EU és az eurójegybank (EKB) alkotta trojkával a Ciprus által kért pénzügyi támogatás feltételrendszeréről.

Amikor Görögország problémái elkezdődtek, Ciprus gazdasági és közfinanszírozási helyzete még rendben lévőnek tűnt. A görög hazai össztermék (GDP) már 2010-ben is 3,5 százalékkal esett, a ciprusi gazdaság teljesítménye ugyanabban a évben viszont 1,2 százalékkal nőtt, az 5 százalékos GDP-arányos akkori államháztartási hiány a fele volt a görög deficitnek, a 61 százalékos közadósság-ráta pedig eltörpült a már akkor is 145 százalékos görög szint mellett.

A ciprusi bankok görögországi kitettsége azonban elérte a ciprusi GDP-érték 160 százalékát, és ez súlyos veszteségekhez vezetett, amelyek miatt Ciprus a tavalyi év végén Oroszországtól volt kénytelen 2,5 milliárd euró hitelt kérni.

Az azóta bekövetkezett ciprusi hitelpiaci krach, a bizalom megrendülése és a bevezetett szükségszerű takarékossági intézkedések nyomán a gazdaság recesszióba süllyedt, az adósságráta uniós becslések szerint jövőre eléri a GDP-érték 96,7 százalékát, és az ország piaci értesülések szerint több mint 10 milliárd euró - a hazai össztermék 56 százalékának megfelelő - külső pénzügyi segélyre szorul - áll a Capital Economics csütörtöki londoni elemzésében.

A ház közgazdászai szerint önmagában ez nem jelenthetne problémát, mivel ez a segélyösszeg az összesített euróövezeti GDP-érték alig 0,1 százalékát tenné ki. Tekintettel a ciprusi gazdaság csekély méretére, még a teljes ciprusi államadósság leírásának költségei sem érnék el a valutauniós GDP 0,2 százalékát.

A gond az, hogy ha az euróövezeti hatóságok méltányosak akarnak lenni a külső pénzügyi segítségben részesülő többi eurótagállammal szemben, akkor a ciprusi segélyprogramhoz is még további megszorítási előírásokat kell feltételként csatolni. A trojka eddig 1,2 milliárd eurós pótlólagos megtakarítást követelt, ám a ciprusi kormány legfeljebb 975 millió eurónyi újabb szigorítást tart kezelhetőnek - áll a Capital Economics csütörtöki londoni elemzésében.

Az adóparadicsom végnapjai?

A ház szerint további problémát jelent, hogy Ciprust széles körben adóparadicsomnak és pénzmosó központnak tekintik. A Capital Economics elemzői idéznek egy kiszivárgott német hírszerzési jelentést, amely szerint orosz befektetők 20 milliárd euró körüli, kétes ügyletekkel szerzett pénzt tárolnak ciprusi bankszámlákon - ez több, mint Ciprus éves hazai összterméke. A német hírszerző szolgálat jelentése szerint ebből az következhet, hogy a Ciprusnak nyújtott külső pénzügyi segítség fő haszonélvezői a gazdag orosz betéttulajdonosok lehetnek. Németország emiatt a pénzmosásra vonatkozó ciprusi szabályok és a nagyvonalú társaságiadó-rendszer felülvizsgálatát is követeli, amire azonban Ciprus nem hajlandó.

Ciprus számára a legfőbb reményt az jelenthetné, ha Oroszország ismét a segítségére siet. A ciprusi kormány már kért is újabb 5 milliárd eurós orosz hitelt, Moszkva azonban ezúttal hűvösen nyugtázta a kérést, azzal az érvvel, hogy bármilyen további hitelfolyósításról először az EU-val kell tárgyalnia.

A Capital Economics londoni elemzői szerint mindezek alapján fennáll az a kockázat, hogy Ciprus lehet az első euróövezeti tagállam, amelyik nem szabályozott körülmények közepette törlesztésképtelenné válik, és ez valószínűsíthetően valutauniós tagságának megszűnésével is járna. A ház szerint ennek csekély közvetlen gazdasági hatása lenne, tekintettel arra, hogy az eróövezeti bankok ciprusi kitettségei nem érik el a valutauniós GDP-érték 0,1 százalékát.

Mégis, egy ilyen fejlemény megmutatná, hogy lehetséges a távozás az euróövezetből, és az ennek nyomán felerősödő piaci nyomás további eurótagállamokat késztethet az eurótagság feladására - áll a Capital Economics csütörtöki londoni elemzésében.

Az utóbbi napokban több nemzetközi hitelminősítő is agresszív lépések bejelentésével jelezte, hogy egyre kockázatosabbnak tartja a ciprusi pénzügyi és gazdasági helyzetet.

A Fitch Ratings a héten két fokozattal, "BB plusz"-ról "BB mínusz"-ra rontotta Ciprus spekulatív hosszú távú adóskockázati besorolását, elsősorban azzal indokolva a döntést, hogy a vártnál lassabban haladnak a tárgyalások a trojkával a majdani pénzügyi támogatásról. 

Néhány napja a Moody's Investors Service leminősítést valószínűsítő felülvizsgálat alá vette Ciprus ugyancsak mélyen spekulatív, e cég osztályzati módszertanában "B3" szintű - más hitelminősítők gyakorlatában "B mínusz"-nak megfelelő - államkötvény-kötelezettségeinek kockázati besorolását, szintén elsősorban azzal indokolva a döntést, hogy lassú ütemben folynak a segélyprogramról kezdett tárgyalások a trojkával.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!