5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tavaly míg a legnagyobb magyar bank vezéréhez tartozó élelmiszeripari társaságok jókora veszteséggel zárták az évet, Schobert Norbiék a korábbinál kétszer nagyobb bevételre, és 20 milliós osztalékra tettek szert.

A Pick Szeged szinte megismételte 2011-et

Bár a legfontosabb soron lényeges változás történt, hiszen csökkentette a társaság a veszteségeit, de a bevételek és a költségek vonatkozásában nem sok eltérés mutatkozott 2011 és 2012 között a Pick Szeged Zrt. eredménykimutatásában.

A társaság legfrissebb beszámolója szerint 2012-ben 57,8 milliárd forintos árbevételt realizáltak, ami alig pár száz millióval marad el az előző évitől. Az anyagjellegű ráfordítások is hasonló mértékben, 46,8 milliárd forintra mérséklődtek. Ezen belül az egyik legfontosabb, az alapanyagárak tekintetében viszont jelentős növekedés mutatkozott, hiszen a Pick Szeged kiegészítő mellékletében foglaltak szerint az objektív sertés kilogrammonkénti éves átlagára 317 forintról 356-ra, a szalámi sertés ára pedig 246-ról 310 forintra nőtt. A sertésvágás darabszáma a bázishoz képest 5,3 százalékkal csökkent. Az átlagos beszerzési árak kedvezőtlen alakulása miatt a kisebb sertés vágási volumen ellenére a vágási alapanyag költségek 722 millió forinttal nőttek - áll a beszámolóban. Az anyagköltségek növekedését azonban kompenzálta az igénybe vett szolgáltatások ellenértékének hasonló mértékű csökkenése.

Az árbevételhez és az anyagjellegű ráfordításokhoz hasonlóan pár száz millióval lett kevesebb a társaság személyi jellegű ráfordítása is. Ez nagyban annak köszönhető, hogy az átlagos statisztikai létszám 54 fővel 2831-re csökkent. Ezen a soron 8,5 milliárd forintot szerepeltetnek az eredménykimutatásban az előző évi 8,8 milliárd után. Mindezek nyomán az üzemi eredmény alig mutat eltérést, és a 2011-es hasonlóan 1,4 milliárdos veszteség keletkezett. Ezt azonban némileg javította, hogy a pénzügyi műveleteken 400 milliós nyeresége lett a Pick-nek (szemben az előző évi 1,4 milliárdos veszteséggel). Így végül egy 15 millió forintos adófizetési kötelezettséggel terhelve 1 milliárd forint veszteséget könyvelhet el a társaság a 2011-es 2,8 milliárdos mínusz után.

Jelentős változás még, hogy Csányi kvázi újra hazaivá tette a Pick-et és a másik, cikkünkben később szereplő céget, a Sole-Mizo-t, hiszen a Bonafarm Zrt. megvásárolta tavaly a szingapúri CSIM Pte. Ltd. jegyzett tőkéjének 99,98 százalékát kitevő részvénycsomagját - ez a társaság volt korábban a két élelmiszeripari vállalat anyacége.

A Sole-Mizo is veszteséges lett

Csányi érdekeltségébe tartozó másik élelmiszeripari vállalat sem remekelt, sőt, rosszabb évet zárt, mint 2011-ben. Bár a Sole-Mizo 2012-ben az előző évinél magasabb, 40,1 milliárd forintos árbevételt realizált, a költségek növekedése elvitte ezt a pluszt és már üzemi szinten is veszteséggel zárt a társaság.

Részleteiben az anyagjellegű ráfordítások 32,1 milliárdról 36,5 milliárdra növekedtek, míg személyi jellegű ráfordításként 2,48 milliárd helyett 2,51-et költöttek. Így üzemi szinten tehát 203 millió forintos veszteséggel zárta a cég a tavalyi évet. Ezt pedig csak tovább rontotta a 355,8 millió forintos pénzügyi veszteség, bár ezen a soron javítottak 2011-hez képest.

Mindezeket nyomán az adózás előtti eredménye a társaságnak az előző évi 44,6 millió forint után 526,3 milliós veszteség volt, erre nem merül fel adófizetési kötelezettség, így ez az összeg a végső, mérleg szerinti eredménnyel is megegyezik.

Így tehát csak a két nagyobb élelmiszeripari vállalata után Csányi Sándornak összesen 1,5 milliárd forintos vesztesége termelődött.

Norbiék: 10 milliós nyereség, 20 milliós osztalék

Ezzel szemben Schobert Norbi Update készítményeit "zabálják" a vevők, olyannyira, hogy majdnem 10 milliós nyereséget hoztak a cégének. Így Norbinak Csányival ellentétben nincs oka szomorkodni a számok láttán.

A Norbi Update International, vagyis Foodorg Kft. 2012-ben az előző évinél kétszer nagyobb árbevételt realizált, 845,7 millió forintot. Ennek legnagyobb része, 65 százaléka jogdíj árbevétel volt, a második legnagyobb részt konkrétan az értékesítésből származó bevétel 171 milliója jelentette (20 százalék).

A bevételekkel párhuzamosan azonban jelentősen megemelkedtek az anyagjellegű ráfordítások is: a 2011-es 447 millió után 770 milliót kellett ilyen címen kifizetni, míg személyi jellegű ráfordításként is a korábbinál valamivel többet, 39 milliót költöttek. Mindezek eredményeként már üzemi szinten is sokat javult a cég nyereségessége, hiszen míg 2011-ben még "csak" 5,6 millió forint plusz jött össze, tavaly ez 31,3 millió forintra emelkedett.

Alig lett ennél magasabb az adózás előtti eredménye a társaságnak, 31,4 millió forint, ami után 1,6 milliót kellett adóként befizetnie az állam felé. A 29,8 millió forintos adózott eredményből aztán 20 milliót ki is vettek Norbiék és "mindössze" 9,8 millió forintot hagytak a cégben. Az osztalékfizetés egyébként már 2011-ben is megfigyelhető volt. Akkor a 4,7 milliós eredményből 6,7 milliót vettek ki (eredménytartalék igénybevételével), és így vitték 1,9 millió forint veszteségbe a cégüket. Két év alatt tehát majdnem 27 millió forintot vettek ki a cégből.

Érdemes egyébként még azt megjegyezni, hogy a cég kötelezettsége a beszámoló szerint 250 millió forintra rúgott, és mindez 13,8 milliiós saját tőke mellett. Ekkora saját tőke esetén egy majdnem 20-szor nagyobb idegen tőke nem mutat túl jól azért.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!