4p

Az Európai Bizottság (EB) jóváhagyta a MARK Magyar Reorganizációs és Követeléskezelő Zrt. működését, így a társaság elkezdheti a problémás kereskedelmi ingatlanfinanszírozáshoz kapcsolódó eszközök megvásárlását - mondta Nagy Márton, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke szerdán sajtótájékoztatón, Budapesten.

Nagy Márton hozzátette: az EB a módszertani átvilágítást követően megállapította, hogy a jegybank és a MARK szakemberei által, a problémás eszközportfóliók vásárlására kidolgozott módszertan piaci árazást biztosít, és nem tartalmaz állami támogatást a programban részt vevő pénzügyi intézmények számára.     Az MNB közleményéből az is kiderült, hogy a bizottsági határozat kézhez vétele után a MARK 2016. február második felében hivatalosan is meghirdeti az eszközvásárlás feltételeit, ezt követően 15 hónapig tart a vásárlási szakasz, amelyben minden pénzügyi intézmény részt vehet. A részvétel önkéntes, de a MARK minden, a feltételeknek megfelelő portfólióra kötelező vételi ajánlatot tesz.

Fábián Gergely, az MNB igazgatója kifejtette: a jegybank alapította társaság a kereskedelmi bankok rossz projekt- és kereskedelmi ingatlanhiteleit vásárolná fel, hogy a pénzintézetek a rossz eszközöktől megszabadulva jobban bekapcsolódjanak a vállalati hitelezésbe. Hangsúlyozta, hogy a MARK kizárólag teljes portfóliókat vásárol a hitelintézetektől, beleértve a legrosszabb minőségű eszközöket.

Kandrács Csaba, MARK Zrt. vezérigazgatója megjegyezte, számukra a "legjobb eszköz is rossz minősítésű". A társaság három üzletága - követeléskezelés, ingatlankezelés és fejlesztés, valamint komplex követelési szolgáltatás - 300-500 eszköz kezelésére készül a portfólió építés időszakában.

Kifejtette: a hitelintézetek március elejétől, három hónapon belül regisztrálhatnak, majd a piaci átvilágítást követően tesz a MARK árajánlatot valamennyi eszközre. Amennyiben a nem teljesítő hitelek kivásárlása megtörtént, az eszközkezelő modellezi a lehetőségeket és minden követelésnek, ingatlannak megkeresi a megfelelő hasznosítást. Ha kell a MARK beruház, jobban működteti például az ingatlant, illetve hatékonyabban összekapcsolja az erőforrásokat annak érdekében, hogy a felépített portfóliót minél hamarabb piaci áron értékesítse a végfelhasználók felé.

A társaság vezérigazgatója hozzátette: a rossz portfóliókra más szereplők is ajánlatot tehetnek, amennyiben ellenajánlatával a versenytárs nyer, a MARK felajánlja a megvásárolt eszközök kezelését operatív szinten - a komplex követeléskezelési szolgáltatás keretében -, ezzel is gyorsítva a nem teljesítő hitelállománytól való megtisztulást. Kandrács Csaba felidézte, a jegybank első körben 300 milliárd forint forrást biztosít a MARK Zrt.-nek a működése megkezdéséhez, a zrt. azonban profitorientált cégként működik majd, középtávú cél a tőkepiaci refinanszírozás, hogy minél hamarabb piaci alapokra helyezzék a vállalat működését. A MARK Zrt. nem kíván állandó szereplő lenni a piacon, csak katalizátor szerepet tölt be - hangsúlyozta.

A tervek szerint a MARK-projekt, a problémás eszközök vásárlása, kezelése és eladása 10 évig tart majd, ebből 1 év az előkészítési ciklus, mintegy 15 hónap a befektetési és 7 év az értékteremtési periódus. A MARK Zrt. profitorientáltan működik majd, a portfóliók értékesítése transzparens - mondta.

Az Európai Bizottság szerdai közleményében kiemelte, ha egy tagállam magánbefektető módjára segít ki egy bankot, és a vállalt kockázatért a magánbefeketetők számára is elfogadható mértékű díjazást kap, akkor a beavatkozás nem minősül állami támogatásnak. A bizottság azt ellenőrzi, hogy az állam ne vállaljon több kockázatot annál, mint amit egy magánbefektető vállalna. Ha az állam a piaci áron felül fizet a nem teljesítő hitelért, vagy a magánszereplők által elvártnál alacsonyabb garanciadíjjal elégszik meg, akkor a beavatkozás állami támogatásnak minősül, és csak akkor hajtható végre, ha a bankot az állami támogatásra vonatkozó uniós szabályoknak és a vonatkozó helyreállítási és szanálási szabályoknak megfelelően szanálják.

A MARK olyan nem teljesítő hiteleket vásárol a bankoktól, amelyek fedezetéül kereskedelmi ingatlanok szolgálnak, például irodaépületek, hotelek, kiskereskedelmi ingatlanok, bevásárlóközpontok, telkek vagy ipari ingatlanok, például raktárak.

Az uniós bizottság értékelése szerint a MARK által a transzferár meghatározására alkalmazott módszer piackonform értékelést biztosít. Ez alapján a bizottság megállapította, hogy a magyar intézkedés nem tartalmaz az uniós szabályok értelmében vett állami támogatást. Szakértők szerint a MARK elindulása jelentősen javítja a bankrendszer vállalati hitelportfólióját, működése hatására a vállalati szegmensben 2017 első fél évében már 5 százalék körüli szintre csökken a nem teljesítő hitelek aránya.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!