3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ahogy azt a korábban bemutatott konvergencia programban a kormány már "megígérte", nem emelik a szociálpolitikai menetdíj-támogatások összegét.

104 milliárd forintban határozta meg a kormány a kedvezményes utazások kompenzációjaként kifizetett szociálpolitikai menetdíj támogatások összegét 2015-re. Ez az összeg megegyezik az idei előirányzattal, vagyis reálértéken kevesebb jut majd a nyugdíjasok, a diákok és más arra rászoruló társadalmi csoportok utazásának támogatására, hiszen a kormányzat 1,8 százalékos inflációval számol jövőre. A költségvetés tervezetéből kiderül az is, hogy 2013-ban 94,8 milliárd forintot költöttek erre a területre, vagyis az idei és a jövő évi előirányzat 9,6 százalékos emelkedést jelent nominálisan a tavalyihoz képest. Vagyis tavaly még ilyen mértékű emelést tartottak szükségszerűnek a döntéshozók. Ha hinni lehet a tavasszal bemutatott konvergencia program számainak, akkor a befagyasztás egészen 2017-ig érvényben marad.

Hogy a befagyasztás pontosan milyen hatással lesz az utazási kedvezményekre, még nem lehet tudni. Lehet, hogy a kedvezményezettek körét szűkítik, az infláció mértékével emelik ezeket a jegyárakat, vagy a társaságok más módon „nyelik be” az extra költségeket.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a közösségi közlekedés más területein is megvágnák a kiadásokat. Emelik például a vasúti pályafenntartásra szánt keretet 1,3 milliárd forinttal 73-ra, és a vasúti, illetve az autóbuszos helyközi személyszállítási szolgáltatások végzésére forduló pénzek is nőnek 185,5 milliárdról 187,9-re. Több mint duplájára emelkedik jövőre a budapesti közösségi közlekedés feladatainak támogatása az idei 10 milliárdról 24-re. A települési önkormányzatok hasonló célra pedig 2 milliárdot kapnak jövőre az idei 1 helyett.

A központi költségvetés 2015-ben is átvállalja a MÁV Zrt. tartozásának egy részét. A jövő évi előirányzat szerint 23,4 milliárdot. Az idei előirányzat 35 milliárd forint értékű szeptemberben lejáró kötvénytartozás átvállalásáról szólt. Az indoklás szerint erre azért van szükség, mert ezekre a költségekre a társaságnál nem képződik fedezet.

Ha már közlekedés, az autósok élete is változik. Kaphatnak például 28 százalékos adót az üzemanyagcélú földgázra (CNG), az „indokolatlan adókedvezmények szűkítése” jegyében. Ez a módosítás egyébként kizárólag a magánhasználókat sújtaná, ugyanis a helyi és helyközi közlekedésben működő autóbuszok által felhasznált CNG üzemanyag adója visszaigényelhető lenne. Ezt ugyanakkor még nem kell készpénznek venni, ugyanis Bencsik János fideszes országgyűlési képviselő már módosító indítványt nyújtott be az adó ellen környezetvédelmi és humán-egészségügyi okokra hivatkozva.

A közúthálózat fenntartására 56,7 milliárd forint jut, 10-zel több, mint idén. Szót érdemel még az a változás is, hogy a 34,5 milliárd forint bevételt termelő időalapú útdíjból befolyó pénzek a központi költségvetés közvetlen bevételei között jelennek meg, hasonlóan a megtett úttal arányos rendszer 169 milliárdjához.

A gépjárműadóból elvárt bevétel jövőre 45,5 milliárd forint lesz szemben az idei 39-cel és a tavaly valóban beszedett 41,2 milliárddal.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!