5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Somai Miklós, az MTA KRTK Világgazdasági Intézet tudományos főmunkatársának legújabb írása.

2017. június 8-án előrehozott parlamenti választásokat tartanak az Egyesült Királyságban. Az erről szóló kormányfői előterjesztést a brit alsóház a minimálisan szükséges kétharmados többség helyett 522:13 arányban szavazta meg a bejelentés másnapján. (A Skót Nemzeti Párt 54 képviselője tartózkodott a szavazástól.) A hírre 5-havi csúcsra erősödött a font.

Bár Theresa May miniszterelnök az elmúlt hónapokban többször is elutasította az előhozott választások gondolatát, a lépés elkerülhetetlen volt. A 2015-ös választások után kialakult mindössze 12 (a gyakorlatban 17) fős parlamenti többség, a kormányzó párton belüli „bizonytalankodók” aránya, valamint az ellenzék konstruktívnak éppen nem nevezhető hozzáállása nem garantált nyugodt törvényhozási munkát a brexit-tárgyalások idejére. Ráadásul ez utóbbiak lezárása időben túl közel került volna a 2020-ban esedékes parlamenti választásokhoz, ami további bizonytalanságot vitt volna a gazdasági/politikai életbe. Márpedig az üzleti életben semmi sincs rosszabb a bizonytalanságnál.

A bizonytalanság (és a gyenge font) időszaka a brexitről szóló népszavazással kezdődött, mivel nem volt kész forgatókönyv az EU-ból való kilépés végigtárgyalására, és a politika nem tudott választ adni pl. arra a kérdésre, hogy a brexitet követően miként változik az európai piacra jutás lehetősége a brit gazdaság szereplői számára, vagy lesz-e átmeneti időszak a változás zökkenőmentes átvészelésére. Egyes iparágak/tevékenységek (pl. autóipar, pénzügyi szolgáltatások) nemzetközi beágyazottsága olyan magas fokot ért el, és a néhány évre történő előrelátás hiánya már önmagában is olyan mértékű bizonytalanságot jelent, ami az üzleti stratégia (akár relokalizációt is magában foglaló) újragondolására kényszerítheti az iparági szereplőket.

A 2016 júniusi brexit-referendumot követően, a brit tárgyalási pozíció kidolgozására új minisztériumokat (külkereskedelmi és brexit) hoztak létre, ahová a közszolgálatból és a magánszférából is tömegével toboroztak szakembereket. A parlament két házában pedig szakbizottsági meghallgatások kezdődtek, melyek során az üzleti szféra képviselői tájékoztatták a törvényhozást a rendelkezésre álló mozgástérről, és a kívánatos irányokról.

2017 elejére elkészült a brit tárgyalási stratégia, melynek alapelveiről a miniszterelnök januári Lancaster House-i beszédéből, részleteiről pedig a kormány által februárban kiadott White Paperből értesülhetett a közvélemény. Világossá vált, hogy az Egyesült Királyság sem az egységes piacnak, sem a vámuniónak nem maradhat részese, ugyanakkor személyre szabott, s a lehető legkevesebb korlátozást tartalmazó kereskedelmi egyezményre törekszik az EU-val. Eközben a közvélemény-kutatások szerint a megkérdezettek túlnyomó többsége – függetlenül attól, hogy a brexit mellett vagy ellen szavazott-e 2016 júniusában – úgy véli, hogy a kormánystratégia tükrözi a népszavazás eredményét, annak tiszteletben tartásával készült.

Hiába azonban a kidolgozott tárgyalási stratégia, hiába az európai nagy országok viszonylatában kiemelkedő (egyedül a németekéhez mérhető) gazdasági növekedés (lásd 1. Ábra), a kordában tartott közpénzügyek és infláció, a kielégítő foglalkoztatás, továbbá hiába a vártnál jóval nagyobb fogyasztói bizalom (2016. III. negyedéve óta nem győzik felfelé korrigálni a rövidtávú növekedési prognózisokat), ha a brexit-tárgyalásokkal kapcsolatban folyamatosan hiányzik a parlamenti pártok politikai támogatása.

1. Ábra - Az EU legnagyobb gazdaságainak kumulált reál GDP növekedése a válság előtti utolsó „békeév” óta (2007 = 100)

(Forrás: Eurostat – Real GDP growth rate – volume (//ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.dotab=table&plugin=1&language=en&pcode=tec00115)

A miniszterelnök szavaival szólva: a Munkáspárt azzal fenyegetőzik, hogy nem szavazza meg az EU-val kötendő megállapodást, a liberális demokraták a kormány munkájának folyamatos lassítását ígérik, a Skót Nemzeti Párt a brexitről (az ország EU-ból való formális kilépéséről) szóló törvény ellen akar szavazni, a Lordok Házának alanyi jogon (tehát nem választás útján) bekerülő képviselői pedig a kormány minden lépésének hátráltatására tettek fogadalmat. A lényeg, hogy a Westminster folyamatai nincsenek összhangban a társadalom és az üzleti szféra értékelésével és elvárásaival.

Az előrehozott választás valószínűségét azonban nem csak a helyzet tarthatatlansága – a gazdaság szereplői számára egyre elviselhetetlenebb, hosszan tartó bizonytalanság kényszerítő ereje – növelte. Ugyanebbe az irányba hatottak a brit Konzervatív Párt számára egyre kedvezőbb közvélemény-kutatási eredmények is (lásd 2. Ábra). A június 8-ra kiírt parlamenti választások okai között tehát nem csupán gazdasági szükségszerűség, de politikai opportunizmus is megtalálható.

2. Ábra - A brit Konzervatív Párt alsóházi többségének alakulása az utóbbi 2 év közvélemény-kutatási előrejelzéseinek tükrében

(Forrás: UKPOLLINGREPORT (//ukpollingreport.co.uk/voting-intention-2))

A font erősödése – egyes elemzők szerint új pályára állása – mindesetre azt jelzi, hogy az üzleti élet már várta ezt a döntést, és abban reménykedik, hogy a választások után vélhetően megerősödő konzervatív többség az eddiginél konzekvensebben tud majd kiállni az EU-val folytatandó, igen nehéznek ígérkező kilépési tárgyalásokra. Ez utóbbiak eredőjeként – a brexit-szavazás óta először, és a mindkét (EU és brit) oldali „kardcsörtetések” ellenére – egy gazdaság- és piacbarát megegyezésre (soft brexitre) is lehet esély.

Somai Miklós
tudományos főmunkatárs
MTA KRTK VGI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!