3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyre borúsabban látják a magyar fogyasztók a saját helyzetüket, ám a megváltozott körülményekhez új, alternatív megoldásokkal alkalmazkodnak - derült ki egy csütörtökön publikált nemzetközi felmérés eredményeiből.

A fogyasztók szerint rossz a jelenlegi helyzet, ugyanakkor tudomásul vették, hogy ez egy darabig még így is marad - derült ki a Cetelem Körkép 2013 tanulmányból. Európai viszonylatban ráadásul a magyar fogyasztók a sereghajtók közé tartoznak, mivel egy 10 pontos skálán átlagosan 2,6 pontra értékelték a saját helyzetüket, miközben az európai átlag 3,6 pont volt. A magyaroknál pedig csak a románok és portugálok pesszimistábbak.

A szakemberek szerint a mostani eredménynél soha nem jutottak még polarizáltabbra, hiszen egyre nagyobb a szakadás az optimistább és a pesszimistább nemzetek fogyasztói között. Általánosságban viszont elmondható, hogy minden ország esetében a fogyasztók jobbnak ítélik meg a saját helyzetüket, mint az országét. Abban bíznak ugyanis, hogy a nehéz körülményekben találnak alternatív megoldásokat, melyekkel átvészelhetik ezt az időszakot.

A magyar vonatkozású eredményekről elmondható, hogy már csak arra költünk, amire feltétlenül muszáj, vagy esetleg jó befektetésnek tűnik. Ez azonban nemcsak az anyagi helyzettel áll kapcsolatban, hiszen a felmérés egyik részeredménye szerint a megkérdezettek 17 százalékának bár lenne pénze, egyszerűen nincs kedve vásárolni.

A takarékoskodással összhangban mára már a sportfelszerelés, bútorok, vagy épp az utazás is luxuscikké vált. Végeredményben tehát a fogyasztók válsághoz történő alkalmazkodása értékbeli átrendeződést eredményezett. Ésszerűbben fogyasztanak a magyarok, szelektívvé váltak a bevásárlólisták, és bár az alacsony árakat tartják szem előtt, a minőség változatlanul kiemelt prioritásnak számít.

Azonban nemcsak a vásárolt termékekkörökkel kapcsolatban világított rá jelentős változásra a Cetelem Körképe, de a magatartásban is új trend kezd kirajzolódni. Ez pedig a közösségi fogyasztás. Eddig ugyanis individualista fogyasztói magatartás volt uralkodó - különösen igaz ez a magyarokra, mely egy alapvetően ezzel a jelzővel minősíthető és bizalmatlan nemzet. Az elmúlt időszakban pedig nagyobb hangsúlyt kap a szolidaritás, az idegenek véleménye is a fogyasztóknál, amivel egy régi trend éled újjá. Tehát amellett, hogy egyre gyakrabban csereberélnek a fogyasztók, vásárolnak használt termékeket, életre kel a közösségi vásárlás is, ami nemcsak a kuponos vásárlásokat jelenti. Önszerveződő közösségek jönnek létre, melynek tagjai például közösen vásárolnak meg egy amúgy ritkábban használt eszközt, például fűnyírót. Emellett újra virágzik a használtcikk-kereskedelem, hiszen már 10-ből 8 fogyasztó tervezi, hogy ilyen terméket fog vásárolni, amivel éllovasok vagyunk Európában - ugyanakkor a többi országban is jellemző használttermékek felé fordulás.

Mindemellett egyre nagyobb  hangsúly helyeződik az online vásárlásra is, vagy az ár-összehasonlító oldalakra, hiszen a vásárlók inkább az olcsóbb termékeket keresik. A webáruházak kiskereskedelemből kihasított részesedését növelik még az okostelefonok és táblagépek elterjedése is.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!