4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Eddig a magyar termék jelölés használata nem volt rendeletben szabályozva, egy új tervezet szerint azonban a kormány rögzítené azokat a feltételeket, melyeknek meg kell felelni annak érdekében, hogy az áru megkaphassa a hazai termék címkét. Mfor.hu-háttér.

Az elmúlt években - főleg a multinacionális cégek térhódítása, valamint az élelmiszerbiztonsági szabályok miatt - egyre nagyobb igény jelentkezett a magyar termékek egységes jelölési feltételeinek kidolgozása érdekében.

Alapanyag, készítési folyamatok itthon, itthonról

Ugyan a rendelet még nem került elfogadásra, a tervezet azonban megfelelő iránymutatást ad a szabályozásra vonatkozóan. A feldolgozatlan és alaptermékek esetében csak akkor lesz használható a magyar eredetre utaló jelölés, ha az alaptermék előállítása, előrecsomagolása, valamint a hűtés, fagyasztás, szétválasztás, törés műveletek Magyarországon történtek. A feldolgozott termékek esetében pedig akkor lesz használható a jelölés, ha annak minden összetevője hazánkból származik, és az előállítási folyamatok is országon belül történtek. Ez utóbbi alól kivételnek tekinthető a szétválasztás, osztályozás, válogatás, csomagolás és jelölés, mivel ezek nem befolyásolják sem a beltartalmi összetevőket, sem az érzékszervi tulajdonságait.

Érdekesség, hogy az elképzelés alapvető hasonlóságot mutat a Magor által kialakított feltételrendszerrel, ahol is a cég székhelyétől kezdve a forgalmazón át, a tulajdonosig és a felhasznált alapanyagig mindennek magyarnak kellett lennie a címkére való jogosultság érdekében. Ugyanakkor az Orbán-kormány tervezete a gyártók és feldolgozók tulajdonosi hátterébe nem kíván belesni.

A rendelkezés a kézzel készült termék jelölését is feltételhez kötné. Ebben az esetben csak azoknál az áruknál használható a megnevezés, melyek olyan, minőséget meghatározó jellegformáló eljárással, vagy eszközzel készültek, amelyek a nagyüzemi tömegtermelés során nem (vagy már nem) alkalmaznak.

Csak szervezeti és csoportszinten létezett

Eddig rendeletszinten nem volt megfelelően szabályozva a kérdés, vagyis, ami volt, az csak egy rugalmas gumiszabálynak tekinthető, hiszen eddig magyar terméknek az számított, amit hazai székhelyű társaság forgalmazott. Így lehetősége volt a nagyobb kereskedőknek arra, hogy a külföldről behozott olcsóbb és sok esetben gyengébb minőségű terméket magyar forgalmazóként hazai árunak tüntesse fel.

Ezzel szemben a már megszűnt és kizárólag hazai termékeket forgalmazott üzletlánc, a Magor, vagy épp a Koppány Nemzeti Boltok működtetői sajátos és szigorú feltételeket dolgoztak ki azért, hogy garantáltan magyar termék jusson el a vásárlókhoz. Ugyanakkor a Baromfi Termék Tanács is kidolgozta a saját jelölési feltételeit.

A probléma forrása

Hiába rendelkezik hazánk megfelelő alapokkal a mezőgazdaság terén ahhoz, hogy önellátóvá válhassunk, a hipermarketek révén és az unión belüli nyitott piacok miatt a legtöbb ágazat terméke (a magas önköltség, és az alacsony érdekérvényesítő pozíció miatt) nem tudja felvenni a versenyt az olcsóbb importtermékekkel. Ugyan vannak uniós szinten is élelmiszerbiztonsági vizsgálatok, ráadásul a másodlagos élelmiszervizsgálatoknak köszönhetően a nem megfelelő minőségű termékek nem kerülhetnek a magyar piacokra, hiba bármikor csúszhat a gépezetbe. Arról nem is beszélve, hogy az importtermékek vásárlásával nem a hazai termelők köre erősödik. 

Az elmúlt időszakban a kormány részéről több kezdeményezés is történt a hazai termékek forgalmának erősítésére (lásd: Dinnyerazziát rendelt el a miniszter). Erre már csak azért is szükség van, mert a vásárlók csupán 34 százalékának fontos az, hogy a beszerzett termék hazai legyen, míg 76 százalékuknak csak az ár függvényében válik döntővé ez a tényező.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!