Ez a válság nagyon hasonlít az 1998 nyárira



Zsiday Viktor Zsiday Viktor
alapkezelő

Elég erősen indult az év a tőzsdéken, bár semmi új dolog nem történt. Továbbra is ördögi körben vagyunk.

Továbbra is abban az ördögi körben vagyunk, amiről az elmúlt fél évben már többször írtam, és eléggé valószínű, hogy a feltörekvőknél 2011-ben elkezdődött medvepiac átterjedt a fejlettekre is, és a 2014 nyári zuhanások ennek a medvepiacnak az első hullámát képezték.

Címszavakban csak: kínai lassulás=feltörekvők lassulása+árupiacok esése=feltörekvők lassulása=Kína lassulása. Bónusz: dollárban adósodtak a feltörekvők cégek , https://en.wikipedia.org/wiki/Original_sin_(economics) , meg a legtöbb országban, így Kínában is elég komoly belföldi hitelbuborék is kialakult, el, ami ugye még tovább erősíti a fenti kört.

Mivel a fejlődők mára nagyon nagy súlyt tesznek ki a világban, ez nem hagyja érintetlenül a fejletteket, és bár azt gondolom, hogy USA és Európa elkerüli a recessziót, profitrecesszió azért valószínűsíthető, az pedig nem szokott jó lenni a részvénypiacoknak. Mi vethet véget a fenti ördögi körnek?

Az egyik megoldás - ha elég nagy a baj - hogy a Fed visszavágja a dollárkamatokat nullába, a dollár beomlik, az árupiacok emelkednek, a feltörekvők jobb helyzetbe kerülnek, Kína lélegzetvételhez jut. Emellett/ezzel párhuzamosan azért van még mód kínai stimulusra is.

Szintén fontos lenne, hogy az árupiacokon csökkenjen a kínálat, ez viszont csakis bányák bezárásával tűnik kezelhetőnek, ahhoz meg csőd kell. Egyelőre mindenki a "szaúdi technikát" alkalmazza: növelik a termelést, és így akarnak túlélni, de ha ezt egyszerre csinálja mindenki - és egyelőre ez történik - akkor az nem vezet semmi jóra, csak az árak további eséséhez. Az olajpiacon annyival jobb a helyzet, hogy a palaolaj-termelők bányái 1-2-3 év alatt kimerülnek, újat meg finanszírozás híján nem nyitnak, és a kereslet várhatóan folyamatosan nő, tehát leggyorsabban az olaj piacára térhet vissza az egyensúly.

Kicsit az az érzésem, hogy abban a fázisban vagyunk, ahol már kicsit késő short pozíciót nyitni, de nagyon korainak tűnik vásárláson gondolkodni, mert a problémák megoldása még nem látszik. A hírhedett CRIC-cikluson belül (Crisis-response-improvement-complacency) a feltörekvőknél és árutermelőknél egyértelműen a krízis felé haladunk, de még nincs elég nagy fájdalom ahhoz, hogy komoly gazdaságpolitikai választ adjanak, ennek híján meg tartós javulás nem nagyon látszik.

Azt gondolom, hogy a jelenlegi válság nagyon hasonlít az 1998 nyárira, aminek a kulminációja nagy dollárgyengülés, Fed-kamatvágás, tartós árupiaci mélypont, és több ikonikus csőd volt (Oroszország, LTCM + összes magyar spekuláns :)




Ajánló

Etikettek óriási választékban! Ha minőségi terméket keres, nálunk jó helyen jár, az Avery Zweckform etikettek teljes palettája megtalálható a kínálatunkban!

- Avery univerzális etikett címkék
- Avery színes univerzális etikett címkék
- Avery azonosító etikett címkék
- Avery visszaszedhető etikettek

További ajánlataink:
Prezentációs eszközök - Vizuál táblák, Flipchartok, Kiegészítők, Markerek és táblafilcek
Nyomtatási eszközök - Utángyártott tonerek, Utángyártott tintapatronok
Csomagolás - postázó dobozra, postázó dobozra, stretch és légpárnás fóliák

.
Tudja?

Vizes-vb költségszámláló*


* a közbeszerzési hirdetmények alapján ennyit már biztosan elköltöttünk a 25 milliárdosra tervezett rendezvényre

.
hirdetés
Promóció

Így kereshet pénzt profikkal
Érdemes a befektetési döntéseket magunknak meghozni, vagy bízzunk inkább szakemberekben?

Élményfaktor a digitális fizetésben
Lakást vegyünk vagy aranyat?

Nulla kamatot adnak a bankok? Akkor most mit kezdjen a pénzével?

-----------------------------------------------------------------------------

Most sokat spórolhat a céges tankoláson, mutatjuk hogyan!
Ha személyre szabott, prémium szolgáltatásokat szeretne valaki, nem a "megszokott" nagy olajvállalat kútjait érdemes választani.

-----------------------------------------------------------------------------

Mire épülnek a digitális fizetési modellek? Mi köze az élménynek a profithoz? Mit adhatunk a felhasználóknak?

Élményfaktor a digitális fizetésben

.
hirdetés
elrejt
 
.