3p

A felelős hitelezés elvének megtartásával és az ügyfelek fizetőképességének fokozott szem előtt tartásával végezzék hitelezési tevékenységüket a karácsonyi szezonban a bankok - kéri a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) vezetői körlevelében.

A vezetői körlevél kibocsátását a pénzügyi válság mellett az az évek óta tapasztalható jelenség indokolja, hogy a karácsonyi ünnepek előtt a lakosság hitelfelvételi hajlandósága jelentősen megnövekszik. Különösen igaz ez a fogyasztási hitelek vonatkozásában, ahol ebben az időszakban a keresletet a szolgáltatók rendkívül kedvező hitelfelvételi lehetőségei – így 0 százalékos THM, önrész nélkül kínált áruhitel, fizetőképesség ellenőrzésének mellőzése – tovább élénkítik. A bő termékkínálatnak és az ahhoz kapcsolódó rendkívüli hitelakcióknak sok háztartás nem tud ellenállni, a törlesztést a későbbiekben azonban sokszor csak nagy nehézségek árán, vagy egyáltalán nem tudják teljesíteni, többen adósságspirálba kerülnek.

A felügyelet álláspontja, hogy a megfontolt hitelezésben a pénzügyi szolgáltatókat – mint a megfelelő piaci információkkal és szakmai tapasztalattal rendelkező feleket – a fogyasztókkal szemben fokozott felelősség terheli.

A felügyelet ezért felhívja a hitelintézetek és a pénzkölcsönt, áruhitelt nyújtó pénzügyi vállalkozások figyelmét arra, hogy kereskedelmi kommunikációjukban ne buzdítsák a fogyasztókat anyagi lehetőségeiket meghaladó, felelőtlen hitelfelvételre, továbbá fordítsanak kiemelt figyelmet ügyfeleik hitelképességének vizsgálatára, azaz győződjenek meg arról, hogy ügyfeleik megnyugtató módon képesek lesznek a törlesztőrészletek visszafizetésére. Ezt a magatartást a felügyelet elvárja az ügyfelek illetve a pénzügyi intézmények javára tevékenykedő ügynököktől is. Ezért kéri az ügynököket megbízó szolgáltatót, hogy a felügyelet elvárásait ismertessék megbízottaikkal is.

A fentieknek megfelelően a Felügyelet az említett időszakban fokozott figyelemmel fogja kísérni a szolgáltatók hirdetéseit, melynek keretében ellenőrizni fogja a teljes hiteldíj mutatóra vonatkozó rendelkezések betartását is. Amennyiben azt tapasztalja, hogy valamely kereskedelmi kommunikáció a fenti elvárásoknak nem felel meg, határozottan fel fog lépni és a rendelkezésére álló eszközökkel élve, megteszi a szükséges intézkedéseket. A jelenlegi nehéz pénzügyi helyzetben különösen fontos az, hogy a lakosság eladósodottsági szintje ne emelkedjen nagy mértékben, a lakosság további hitelfelvétele ne vezessen tömeges fizetési problémákhoz. Ez természetesen a fogyasztók megfontolt döntésein is múlik, ugyanakkor a szolgáltatók megfelelő önmérséklete és felelős hitelezési magatartása a negatív folyamatok megállításához elengedhetetlen.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!