4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A logisztikai ágazatban van lehetőség a növekedésre, ezért erre a szektorra a következő években nagyobb hangsúlyt kell helyezni - mondta a nemzetgazdasági miniszter szombaton Budapesten.

Varga Mihály a tárca és az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. által szervezett közúti áru- és személyszállítási állásbörze megnyitóján emlékeztetett: egy tavaly ősszel elindult programban a kormány ötmilliárd forintot fordít arra, hogy hatezren ingyenesen szerezhessenek C, D vagy E típusú gépjárművezetői jogosítványt. Azt mondta: a program tapasztalatai rendkívül kedvezőek, így jó esélyt látnak arra, hogy folytassák, kiegészítsék a kezdeményezést

A kormány azért támogatja a hivatásos gépjárművezető-képzést, mert rugalmasabbá teszi a gazdaságot, sokan könnyebben találnak álláslehetőséget, és az ágazat szereplői is könnyebben jutnak munkaerőhöz - hangsúlyozta a nemzetgazdasági miniszter.

Ismertetése szerint az áruszállítási teljesítmény 2012 óta folyamatosan emelkedik, és a magyar vállalkozások nemzetközi fuvarozási teljesítménye az elmúlt tíz évben több mint két és félszeresére nőtt. Az országban csaknem 12 ezer fuvarozási vállalkozás működik több mint 63 ezer járművel.

A közúti közlekedési szolgáltatási szektor foglalkoztatja a magyarországi munkavállalók 3,5 százalékát - mondta, hozzátéve: a kormány úgy gondolja, hogy a szektorban van munkaerő-tartalék. Az ágazat 500 milliárd forintos adóbefizetésével az államháztartás bevételeinek 5 százalékát biztosítja, ez az arány a balti országoknál 10-12 százalék, ami mutatja a lehetőségeket.

Varga Mihály ismertette: az elmúlt években elindított képzési programok ebben az ágazatban mintegy háromezer ember munkához jutását segítették. Az említett programban - nehézgépjármű- és autóbusz-vezetői képzésekkel - a logisztikai ágazat több területe juthat munkaerőhöz.

A tárcavezető szavai szerint amikor a járműipar túl nagy szerepet tölt be a gazdasági növekedésben, és keresik azokat a területeket, ahol van mód a növekedésre, akkor a logisztikai ágazatra, a védelmi iparra, a gyógyszergyártásra, az élelmiszeriparra kell nagyobb hangsúlyt helyezni a következő években.

Fából épített autót a Toyota

Arról szólva, hogy a Fitch Ratings nemzetközi hitelminősítő pénteken a befektetésre ajánlott kategóriába sorolta Magyarországot, Varga Mihály elmondta: az ország jó úton jár a meghatározott célok eléréséhez, a felminősítés is ezt mutatja. Hozzáfűzte ugyanakkor: az elmúlt években kialakult 3 százalék körüli gazdasági növekedés csak akkor lesz hosszú távon fenntartható, ha "az a fajta belső képzési struktúra megváltozik", amely "a jelenlegi munkaerő-szükségletet képzi". Úgy fogalmazott: "amit elkezdtünk 2011-ben, hogy a duális szakképzéssel vonzóbbá tegyük a fiatalok számára a szakképzett munkát (...), az szép dolog, de önmagában kevés lesz", mert lehet, hogy egy szakma, egy diploma egy életre nem lesz elegendő.

Beszélt arról is: a munkanélküliségnek van egy úgynevezett természetes rátája, és ez a kormány szerint három százalék körül lehet Magyarországon, tehát a jelenlegi hat százalék alatti adat három százalékkal csökkenhet. Hangsúlyozta: természetesen a kormány feladata elősegíteni, hogy mindenki dolgozhasson az országban, de egyre inkább a munkaerő minőségi megújítására kell helyezni a hangsúlyt.

Wáberer György miniszterelnöki megbízott, a program szakmai kezdeményezője azt mondta: a bérek évről évre, dinamikusan nőnek, ezért úgy gondolja, "néhány éven belül a gépkocsivezetőink el fogják érni a nyugati gépkocsivezetői bérek szintjét", és ezzel meg fog szűnni az ágazatban meglévő munkaerőhiány. Közölte: a programban részt vevők közül ezer jelentkezőnek már biztos munkahelye van, ezt fél év alatt érte el a szakma. Az állásbörzén és szakmai napon 42 munkáltató és mintegy 500 munkavállaló vesz részt.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!