3p

A bankok a hivatalos értesítő kiküldése előtt elektronikusan vagy telefonon is tájékoztathatják ügyfeleiket az elszámolt összeg jóváírásáról, illetve teljesíthetik is a kifizetést, de ez nem pótolja a hivatalos értesítést, és nem rövidíti le az ügyfél panasztételi lehetőségének időtartalmát - hívta fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerdán közleményben.

Az MNB kiemeli, hogy a fogyasztók a banki elszámolási értesítő kézhezvételét követő 30 napig nyújthatnak be panaszt pénzügyi intézményüknél.

A bankoknak a tisztességtelenül elvont összegeket és az egyéb elszámolási tudnivalókat tartalmazó értesítőket a deviza alapú kölcsönöknél 2015. március 1. és április 30. között, a devizában törlesztettek és a forinthitelek esetében 2015. augusztus 1. és szeptember 30. között kell megküldeni az ügyfeleiknek - emlékeztet a jegybank.

Egyes pénzügyi intézmények már a tájékoztató levelek megküldése előtt is tájékoztatást nyújtanak, például rövid szöveges üzenetekben, vagy akár telefonon az elszámolás eredményéről ügyfeleiknek - fűzi hozzá az MNB, kiemelve ugyanakkor, hogy ez nem helyettesítheti a nyomtatott tájékoztató levelet, amelyet a jogszabályokban előírt formában és tartalommal kötelesek tértivevényesen postán megküldeni a fogyasztóknak.

Az elszámolás nyomán visszajáró összegeket a pénzügyi intézményeknek legkésőbb az értesítő megküldése után 15 napon belül kell jóváírniuk az ügyfelek számláján (csökkentve ezzel azok tartozásait), vagy a már megszűnt fogyasztói szerződéseknél - ha ismert a számlaszám - átutalniuk. Nem jogszerűtlen ugyanakkor az sem, ha az elszámolás kiküldését megelőzően megtörténik a pénzügyi teljesítés - írja az MNB.

A jegybank felhívja a figyelmet arra, hogy az elszámolások pénzügyi teljesítése az értesítő levelek kézbesítése előtt is lehetséges a jogszabály szerint, ám ez nem rövidíti le a fogyasztókat megillető jogorvoslati lehetőségek határidejét. Vagyis ha egy fogyasztó vitatja a kiszámított összeget, vagy nem kíván élni a forintosítással, akkor az ezek jelzésére szolgáló határidő számára is az elszámolási értesítő kézhezvételét követően kezdődik.

A fogyasztó a törvény szerint az elszámolási értesítő kézhezvételétől számított 30 napon belül élhet írásbeli panasszal pénzügyi intézményénél, amelytől 60 napon belül kell érdemi választ kapnia. Ha ezzel nem ért egyet, a Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület vitarendezési eljárását kezdeményezheti.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!