3p

Hatalmas gazdasági kárt okozhat a kormányellenes Népi Szövetség a Demokráciáért akciója, amely során elfoglalták a thai főváros mindkét repülőterét a miniszterelnök, illetve a kormány lemondását követelve. Ezzel fokozhatják a nemzetközi recesszió hatásait.

Elsősorban az ország nemzeti jövedelmének nagy részét kitevő, és milliókat foglalkoztató idegenforgalom látja a repülőtér-elfoglalás kárát. Az elhúzódó blokád aláássa a külföldi turisták bizalmát, aminek következménye a beutazások elmaradása. Adatok szerint a novembertől januárig terjedő csúcsidőben havonta mintegy másfél millió turista szokott a délkelet-ázsiai országba érkezni, ahol átlagosan kilenc éjszakát töltenek, naponta személyenként  23-24 ezer forintnak megfelelő összeget költve.

Most viszont egymás után mondják le az utazási irodák a foglalásokat, így a kereskedelmi szálláshelyek kihasználtsága helyenként 50 százalék körülire esett vissza. Egyes bangkoki szállodák 20-30 százalékos kihasználtságot jelentenek. A nemzeti légitársaság, a Thai International naponta körülbelül 500 millió baht (2,9 milliárd forint) bevételtől esik el.

A nemzetközi áruszállítás is károkat szenved: naponta mintegy ezer tonna légi árut kell a szomszédos Malajziába irányítani, ahonnan most hajóval érkezik Thaiföldre. A költségek 50 százalékkal növekedtek meg ezáltal, az áru késedelmes érkezéséből adódó veszteségeket nem számítva.

Hosszú távú hatások

A rövid távú károk mellett a blokádnak hosszabb távon is érezhető hatása lesz. Ummara Szripajak, a thaiföldi nemzeti bank belföldi gazdasággal foglalkozó igazgatója szerint ha a helyzet nem javul rövid időn belül, jövőre 3,5 millióval, mintegy 40 százalékkal csökkenhet a külföldi vendégek száma. Ez összesen 140 milliárd bahttal (nagyjából 810 millárd forint) kevesebb bevételt jelentene, vagyis a nemzet jövedelem 1,5 százalékos csökkenését. Ezzel párhuzamosan az idegenforgalmi munkahelyek jelentős része is megszűnhet, ami akár egymillió embert is érinthet.

A bangkoki Szuvarnabhumi repülőtér, mely Délkelet-Ázsia egyik legnagyobb és legmodernebb légikikötője, normális körülmények között naponta 400 járatot indít és fogad, mintegy 100 ezer utast kiszolgálva. Félő, hogy a csalódott légitársaságok ezentúl Kuala Lumpurt vagy Szingapúrt fogják előnyben részesíteni.

Korábbi számítások a 2009. évi gazdasági növekedést az export szűkülése miatt eleve csak 3-4 százalékosra becsülték, ez lényegesen alacsonyabb a korábbi évekhez képest. Az elhúzódó politikai válság következtében azonban még alacsonyabb, legjobb esetben is csak 2 százalékos lesz, vélik szakértők és politikusok egyaránt. A bizonytalan helyzet nem csak az üdülni vágyókat, de a külföldi befektetőket is elriaszthatja, és ez még inkább gyengítené a thai gazdaságot.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!