2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a magyar üzemanyagárak a visegrádi országok körében is alacsonynak számítanak, a fizetések szintje miatt jóval kevesebb jut nekünk, mint régiós társainknak.

Hogy az alacsony üzemanyagárak milyen sokat jelentenek nemzetgazdasági szinten, azzal számtalanszor foglalkoztunk már. A legfrissebb adatok szerint tavaly november és idén augusztus között 176,1 milliárddal költöttünk kevesebbet üzemanyagra éves bázison, mialatt a fogyasztásunk természetesen emelkedett.

Mindez azonban mit sem változtat azon a tényen, hogy a régióban a mi fizetésünkből lehet a legkevesebb üzemanyagot venni. A visegrádi országok között nálunk a második legalacsonyabb a 95-ös benzin átlagára, míg a dízel a második legdrágább.

A fuel-prices-europe.info adatai szerint a benzin Legyelországban a legolcsóbb 1,015 euró, ezt követi Magyarország 1,089, Szlovákia 1,120 és Csehország 1,160 euróval.

A gázolaj ára Lengyelországban a legalacsonyabb, 0,944 euró, ezt követi Szlovákia 0,99 euróval, majd Magyarország 1,097 és Csehország 1,112-vel.

Az euróban számolt 2014-es nettó bérre (gyermek nélküli egy keresős háztartás) vetítve azonban mi csak havi 489 liter benzint és 485 liter gázolajat vehetnénk, míg a régióban ez a szám 593 és 625, illetve 652 és 672 között mozog.

Mivel az üzemanyagok árát alapvetően az olaj világpiaci ára, az adók, a finomítói marzsok és árrések határozzák meg, nagy eltérés nem lehet az egyes országok között. Pláne úgy, hogy a túl nagy differencia óriási üzemanyag-turizmust eredményezne a határhoz közel.

A számítást a gazdag nyugat-európai országokkal elvégezve természetesen más nagyságrendet kapunk. Németországban, ahol a benzinért aránylag magas árat, 1,369 eurót kell fizetni, 1691 litert vehet egy átlag dolgozó havonta, de Ausztriában ez a szám 2211. Angliában a dízel nagyon drága, 1,469 euró, de így is 1898 literre futja, míg Ausztriában 2372-re.

Ezek az eltérésen nyilván nem az üzemanyagárak, hanem az átlagbérek miatt mutatkoznak, amelyek akkor is fennállnak majd, ha az olaj ára tovább csökken vagy ha drágul. Magyarországon nyilván a bérek színvonalának kell emelkednie, hogy ebben a statisztikában javulni tudjunk.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!