3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt héten hatalmas üzemanyagár-esésnek örülhettek az autósok, ha azonban megnézzük az olaj árának változását könnyen az arcunkra fagyhat a mosoly.

Múlt hét péntekhez képest a benzin 16, a gázolaj pedig 11 forinttal lett olcsóbb ma, ami kétség kívül impozáns csökkenés. Egy benzines autó teletankolását 800 forinttal is olcsóbban úszhatjuk meg, ha kivártunk. Az árzuhanás oka a kőolaj (Brent) világpiaci árának alakulásában keresendő: egy hordóért 44,52 dollárt kértek csütörtökön, de a héten 6 éves mélypontján is járt az összeg.

A következő grafikon ugyanakkor kicsit más megvilágításba helyezi a kutaknál látott árakat. A piros vonal a Brent hordónkénti árának százalékos változását mutatja tavaly október 1-i bázison, míg a kék a benzin, a zöld pedig a gázolaj kiskereskedelmi árának grafikonja.

Remekül kirajzolódik, hogy tavaly október óta a két üzemanyagtípus ára csak korlátozottan követte a nyersolajét. Ez különösen a benzinre igaz, amely még mindig nem érte el januári mélypontját, miközben az olaj jegyzése már jócskán alatta van. A gázolaj a mai csökkenéssel 6 forinttal kerül kevesebbe, mint januárban.

Nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy az olaj ára csak egy – nyilván a legfontosabb – tényező azok közül, amelyek a kútoszlopokon lévő számokat meghatározzák.

Mint azt Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője az mfor.hu-nak elmondta: az egyik releváns tényező a finomítói árrés. Ez, ahogy az a következő grafikonon látszik, a Mol esetében igencsak megnőtt az elmúlt időszakban. Tavaly év elején még 3-5 dollár volt hordónként, idén nyáron azonban már a 8 dollárt is meghaladta. Bár az augusztusi értéket még nem ismerjük, Pletser Tamás szerint az hasonló lehet a júliusihoz. A szakértő ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a finomítói árrésben nem csak a gázolaj és a benzin, hanem az összes olajipari termék benne van, bár kétség kívül előbbi kettő a legfontosabb.

A finomítói árrésen túl ott van a nagykereskedelmi árrés is, amelyet nem ismerünk, pusztán sejtéseink lehetnek annak alakulásáról, amikor az első grafikonra nézünk. A nagykereskedelmi árrés mellett persze a kutak is ráteszik maguk hasznát és bár a hazai piacon a diszkont kutak megjelenésével erősebb lett a verseny, a növekvő gazdaság komoly keresletet generál.

Végül ott vannak az adók, amelyek azonban az elmúlt hónapokban nem változtak a benzin és a gázolaj esetében.

Az „olló szétnyílása” tehát leginkább annak következménye, hogy az üzemanyag-piac szereplői - érthető módon – szeretnék pénzre váltani az olcsóbb nyersanyagot és olyan gazdasági helyzetben, mint amilyen a magyar, ahol például a gázolajfogyasztás elképesztő rekordot döntött nemrég, ezt meg is tehetik.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!