3p

Elsőre azt gondolhatnánk, hogy ha van autógyártó, amelynek fontos a magyar piac, akkor az a Skoda, hiszen az Octavia messze a legtöbbet eladott újautó nálunk. Nos, tévedünk.

A Skoda az idei év első felében 544 300 autót adott el világszerte, amelyből a magyar piac 5200 darabbal részesedik. Vagyis a cseh gyártó számára hazánk 0,95 százalékot jelent. Az ugyanakkor bíztató, hogy ez az értékesítési volumen 20,3 százalékos növekedés eredménye. Ha ez az ütem folytatódik itthon, akkor jövőre átléphetjük az 1 százalékot.

A Skoda globális növekedése az első félévben 4,2 százalékos volt, amelyet egyértelműen az Octaviának köszönhet. Az alsó-középkategóriás modell nem csak hogy a teljes volumen 41,1 százalékát teszi ki, de növekedése 14,9 százalékos volt az első 6 hónapban. Őt követi a Rapid, amely 20 százalékot tett ki az eladásokból és 5,6 százalékkal nőtt. A Fabiát a skodások 16,9 százaléka választotta, 4,5 százalékkal többen, mint tavaly ilyenkor. Ez utóbbi egyébként nemrég esett át egy modellváltáson, amely megmutatkozik abban, hogy ha csak a júniusi számokat nézzük, akkor a növekedés 28 százalékos.

Hasonló cipőben jár a Superb is, amely bár az első félében 16,5 százalékos mínuszban van globálisan, Nyugat-Európában jól nyitott és a kombi még nincs is a színen.

Kattintásra galéria nyílik!

Áttérve a Közép-Európai régióra a cég piaci részesedése hatalmas, 21,3 százalékos. Ez annak köszönhető, hogy a csehek érthető módon veszik a kocsit, mint a cukrot: csak idén 34 800 darabot. A Skoda hazai piaci részesedése a Jato Dynamics adatai szerint 11 százalékos.

Ehhez azonban hozzátartozik, hogy a Jato forgalomba-helyezési adatokból dolgozik, amelyek jócskán elmaradnak attól, ahány kocsit a cég itthon eladott. Az elemzőcég 4072 Skodát regisztrált az első félévben, amely több mint ezerrel kevesebb, mint amit a Skoda közölt.

A csehek nem mellesleg azért is veszik a Skodákat, mert a régióban nekik kell a legkevesebbet dolgozniuk érte. Ahogy a múltkor kiszámoltuk, egy alap Octavia nekünk magyaroknak igen drága mulatság, 28,9 hónapot kell érte gürcölnünk, míg egy átlagos cseh dolgozónak már 17,4 hónap alatt összejön az ára.

Visszatérve a Skoda piacaira, tőlünk keletre nem olyan rózsás a helyzet, mert az orosz válság a Skodát sem kímélte és több mint 57 százalékot veszített a piacából. Románia, Szerbia, a balti államok, Bulgária viszont hasít, bár volumenüket tekintve még a magyart sem érik el.

Nyugat-Európában 3,5 százalékkal több kocsit adtak el, de ezen belül voltak kiugró országok, úgy mint Spanyolország (25 százalék), Olaszország (18 százalék), vagy Portugália (26,3 százalék). A kontinensen a német piac a legnagyobb. Ezzel kapcsolatban a Skoda közleménye megjegyzi, hogy „megőrizte a legnépszerűbb import autómárka címet”, emlékeztetve mindenki, hogy a cég ízig-vérig cseh gyártmány.

Ha már a nagy piacoknál tartunk, nem mehetünk el szótlanul Kína mellett, ahol bizony 138 300 autót adtak el, 5,8 százalékkal többet, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A növekedési rekorderek Törökország (112 százalék) és Egyiptom (106,5 százalék).

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!