5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ismét bekerül a magyar jogrendszerbe az önálló zálogjog. Az igazságügyi miniszter szerint a zálogjogi szabályozás és a hitel árának, a kamatnak a mértéke között szoros összefüggés van, így a szabályoknak köszönhetően kedvezőbbek lehetnek a hitelek kondíciói.

Az önálló zálogjog ismételt bevezetése a polgári törvénykönyvben (Ptk.) növelheti a hitelezési volument és így a magyar bankszektor versenyképességét - mondta Trócsányi László igazságügyi miniszter a kódex módosítását kezdeményező javaslat szerdai parlamenti vitáját megnyitó expozéjában.

A miniszter felidézte, hogy az önálló zálogjogot a II. világháború előtti magyar magánjog, 1996-tól pedig a régi Ptk. is ismerte és szabályozta, a két éve hatályba lépett új Ptk. viszont megszüntette, és pótlására a különvált zálogjogot vezette be. Ez azonban nemzetközileg nem ismert és nem elismert, az önálló zálogjog intézményének előnyeivel nem rendelkezik, a gyakorlat próbáját nem állta ki - indokolta a változtatást Trócsányi László.

Hangsúlyozta: az önálló zálogjog bevezetése növelheti a hitelezési volument és így a magyar bankszektor versenyképességét, valamint elősegítheti a jelzáloglevél-hitelpiac növekedését, a lakosság számára pedig alacsonyabb kamatokat tehet lehetővé, illetve bővítheti a lakosság biztonságos befektetési megtakarítási lehetőségeit.

Kiemelte: szoros összefüggés áll fenn a zálogjogi szabályozás, illetve általában a hitelbiztosítékok és a hitel árának, a kamatnak a mértéke között, emellett a zálogjog alkalmazásával csökkenthető a hitelezőt fenyegető kockázat és így csökkenthetőek az ügylethez kapcsolódó tranzakciós költségek is.    

A miniszter hagsúlyozta, az önálló zálogjog újraszabályozásáról nem lobbiérdekek, hanem tudományos szintű elemző munka alapján, szigorú szakmai alapokon született döntés. Hozzátette: a jogintézmény ellenzői szerint az önálló zálogjog követeléstől független átruházhatósága miatt fennáll a veszélye a zálogkötelezett kétszeres teljesítésének, azonban a javaslat - átvéve a német példát - kiegyensúlyozott szabályozást teremt, amely teljes mértékben biztosítja a zálogkötelezett védelmét, ugyanakkor nem fosztja meg az önálló zálogjogot azoktól az előnyöktől, amelyek a hitelezők számára vonzóvá teszik ezt a konstrukciót.

A zálogjogi szabályozást érintő további fontosabb módosítások között említette, hogy a javaslat bővíti az óvadékul szolgáló vagyontárgyak körét, ezzel együtt pedig áttekinthetőbbé és egyértelműbbé teszi az óvadéki szabályokat. Trócsányi László fontos fogyasztóvédelmi újításként jellemezte, hogy a fogyasztóval szemben - néhány sajátosan szabályozott eset kivételével - a zálogjogosult csak bírósági végrehajtás útján gyakorolhatja a kielégítési jogát.

Trócsányi László elmondta: a zálogjogi szabályozást érintő változtatások mellett a javaslat minimális mértékű változást hoz a kötelmi és a családi jogi rendelkezéseken belül. Ez utóbbiról szólva ismertette, hogy a javaslat nyomatékosítja a nagykorú gyermekek szüleik iránt fennálló - jelenleg is előírt - tartási kötelezettségét és bevezet egy új megtérítési igényérvényesítési lehetőséget. Ennek értelmében olyan idős személyek esetén, akiknek a szociális ellátásáról akár állami, akár egyházi fenntartású intézmények vagy más személyek gondoskodnak, és az idős ember az ellátás ellenértékét nem, vagy csak részben tudja finanszírozni, a ki nem fizetett térítési díjat követelni lehet a szülője iránt tartásra kötelezhető nagykorú gyermektől.

Trócsányi László hangsúlyozta: ez egyáltalán nem vonatkozik az állami nyugellátásra, illetőleg az alanyi jogon járó, térítésmentes szociális ellátásokra, ezeken a területeken tehát semmiben sem érinti az állam jelenlegi szerepvállalását. A miniszter lényeges garanciális szabályként utalt arra, hogy a megtérítési igény csak a jövőre nézve és az ellátás nyújtásától számított egyéves jogvesztő határidőn belül érvényesíthető.

A javaslat emellett a személyiségi jogok általános védelme körében is nyomatékosítja az alaptörvényben megjelenő azon szabályt, amely szerint mindenkinek joga van ahhoz, hogy magán- és családi életét, otthonát, kapcsolattartását és jó hírnevét tiszteletben tartsák. Trócsányi László ismertetése szerint a javaslat megváltoztatná a szerződésátruházás szabályait, így az átruházás következtében csak akkor szűnne meg a szerződés biztosítéka, ha a kötelezetti oldalon történik alanyváltozás, és a biztosíték nyújtója a szerződésátruházáshoz nem járul hozzá.

Emellett - folytatta - a módosítás szerint a vezető tisztségviselő által harmadik személynek okozott károkért a jogi személy felel, ha viszont a kárt a vezető tisztségviselő szándékosan okozta, a jogi személlyel egyetemlegesen felel. A tárcavezető kitért arra is, hogy a módosítás a tőkepiaci szabályozással való összhang megteremtése érdekében kimondja, hogy a zártkörűen működő részvénytársaság részvényei abban az esetben nyilvánosan is forgalomba hozhatók, ha a részvénytársaság megváltoztatja működési formáját.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!