6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormány törvénytervezetet készít a körbetartozás okozta gondok enyhítésére. Az mfor.hu Heti Hármas sorozatában három jelentős, a probléma által érintett vállalat vezetőjét kérdezte arról, milyen megoldási lehetőségeket lát az elmúlt időben aggasztó méreteket öltő probléma kezelésére.

Menedzsment Fórum:

- A kormány törvénytervezetet készít a körbetartozás okozta gondok kezelésére. Milyen lehetőségeket lát Ön a magyarországi körbetartozásos anomáliák megszüntetésére? Törvényi úton lehet-e segíteni ezen a szövevényes problémán?

Felfalusi Péter, a követelésbehajtással foglalkozó Intrum Justitia ügyvezető igazgatója:

- Hiába történtek előrelépések a jogi szabályozás tekintetében, egy felszámolás elindítása ma még mindig komoly nehézségekbe ütközik. Jelenleg a nagyberuházók számos alvállalkozót foglalkoztatnak. Érdemes lenne megfontolni, hogy a tényleges munka végzője legfeljebb a harmadik szint lehessen. A hipermarketek beszállítói esetében például a 90-120 napos teljesítésekkel szemben be kellene vezetni a maximálisan kiköthető 30 napos fizetési határidőt.

Megoldást jelenthetne a pénzükhöz későn jutó vállalkozásoknak, ha a 30 napnál későbbi kintlévőséggel rendelkező beruházók nem vehetnének részt állami tenderekben. A visszatartást konkrét személyekhez is kötni kellene, hogy újabb cég alapításával ne lehessen megkerülni a törvényt. Nem utolsósorban pedig az állam is mutathatna jó példát a számlák időben történő kifizetésére.

A július 1-én elfogadott törvény a hitelezők védelmére megállapítja a cégvezetők felelősségét, aminek valós visszatartó ereje lehet. Nehéz azonban bizonyítani, hogy a menedzser a partnerrel történő megállapodáskor már tudatában volt annak, hogy nem fogja tudni teljesíteni az utalási feltételeket. Jó gyakorlatnak tartom, hogy például Finnországban nem kell előre állni a végrehajtás díját.

A fizetési morál javulhatna, ha a végrehajtókat szabadon lehetne megválasztani, s ezáltal a szektor szereplői érdekeltté válnának a teljesítményorientált működésben. Skóciában például a végrehajtás teljes mértékben magánkézben van. Jelen pillanatban a hatékony behajtást rontja, hogy a végrehajtási díj fixen fizetendő része aránytalanul nagy a sikerdíjhoz képest.

Léteznek a világban nagyon jól működő rendszerek a körbetartozás ellen, amelyeket nem szégyen átvenni a saját, rosszul működő szabályozásunk helyett. Az adatvédelmi törvényen is könnyíteni kellene, s az adósbázisok kialakítását nem csak a jelentős lobbierővel bíró szektorok számára kellene lehetővé tenni.

Nyúl Sándor, a Trigránit Rt. operatív vezérigazgatója:

- A fizetési határidők betartatására és a pénzbehajtásra léteznek jól működő mechanizmusok. A Trigránit például a bevásárlóközpontok bérlőitől 3 hónapos letéti díjat kér a bérleti díjakra, nem fizetés esetén pedig 8 plusz 8 nap után ebből az összegből levonja a tartozás összegét. A vállalat egy pénzügyileg vákuumos piacon kezdte el a működését, elengedhetetlen volt az előrelátó cselekedet a kintlévőségek terén.

Ha a partner a megállapodásban rögzített fizetési feltételeket nem teljesíti időben, a veszteség minimalizálása érdekében azonnal fel kell függeszteni a szolgáltatást. Amennyiben ugyanis fegyelmezetlen, rossz fizetési morálról tesz tanúbizonyságot egy cég, nagyon valószínű, hogy a helyzet tovább romlik. Sok múlik azon, hogy a felek a szerződésben milyen kondíciókban állapodnak meg, milyen határidőt állapítanak meg a késedelemre. A pénzbeszedő részleget a vállalat többi területétől szerencsésebb elkülöníteni, hogy például az értékesítés területén a kialakult partnerségi kapcsolat ne nehezítse meg a behajtást.

A törvénykezéstől elvárható, hogy a menedzsment felelősségét erősítse. Meg kellene teremteni a feltételeit annak, hogy aki tartozást halmozott fel, ne tölthessen be vezetői pozíciót. Ha jól működik az irányítás, nem kerülhet sor körbetartozásos helyzet kialakulására.

Továbbá elvárható, hogy a múlt évi áfa-visszatartáshoz hasonló intézkedésekre a jövőben ne kerüljön sor, mivel a nagyfokú pénzkivonás a gazdaságból hozzájárult a körbetartozás elburjánzásához. Mindenképpen meg kellene különböztetni azt az esetet, amikor valaki hitegeti a beszállítói körét, vagy valós pénzügyi nehézségekkel küszködik.

Radnai Tamás, az építőiparban érdekelt KÉSZ Kft. ügyvezetője:

- A fizetési fegyelem önmagától sajnos nem fog megjavulni, ezt mindenki tudja. Már eleve az állami, intézményi, önkormányzati megbízói odal is sokszor fizetési gondokkal küzd, vagy elhanyagolja a határidőket. Előfordul, hogy úgy indítanak el projekteket, hogy nincs meg hozzá a megfelelő forrás, vagy menet közben változtatnak a feltételeken.

A körbetartozáskor általában az alvállalkozók nehézségeiről hallunk, holott a gondok többsége már a beruházás indításakor keletkezik, mivel sok esetben nincs fedezet. Megoldást jelenthetne, ha a beruházóknak igazolniuk kellene a munkák kezdetekor, hogy rendelkeznek a szükséges anyagi fedezettel.

Tehát meg kell vizsgálni a megbízó fizetőképességét, biztosítékait, ugyanis gyakori jelenség, hogy a megbízó szándékosan egy 3 milliós projekttársaság, amely nem rendelkezik tőkével, a mögöttes tulajdonosok pedig mossák kezeiket.

A KÉSZ Kft. a közszféra és a magánszféra oldaláról is volt részese a ki nem fizetésnek, illetve a fizetés jelentős csúszásának. Intézkedéseket tettünk ennek kivédésére: profi hitelminősítő céggel vizsgáltatjuk meg a vevőt, s ha kell, követelés-menedzsment szolgáltatást is igénybe veszünk. Előfizetői és tagjai vagyunk egy elektronikus adósfigyelő rendszernek is.

A tervezett törvénymódosítások (például a 8 napos fizetési határidő) elősegíthetik majd a javulást, de ezek a változások alapvetően csak a közbeszerzéseket érintik. Az alkalmassági feltételrendszerek betartatásával, a vállalkozások minősítésével lehetne még javítani a helyzeten. Sok-sok rendezetlen formájú, felkészültségű vállalkozás létezik Magyarországon, melyek már eleve magukban hordozzák a kétségeket. (Például a magyar építőipari vállalkozások száma sokkal nagyobb, mint a jóval fejlettebb Ausztriában.)

Az építőiparban, de más ipari ágazatokban is igaz az a tendencia, hogy az életképes, szakmailag felkészült, saját erőforrásokkal (szakemberek, eszközök, referenciák, tőke) rendelkező cégek tudnak igazán megbízható szolgáltatásokat nyújtani. A hatóságok, felügyeleti szervek szerepét érdemes erősíteni, hogy az alkalmatlan vállalkozások és a szabálytalankodók köre csökkenjen. A közbeszerzési szabályozást is tovább kellene javítani. Fontos, hogy a magyar vállalkozások is előnyöket élvezhessenek, ne csak a külföldiek.

Nagy Vajda Zsuzsa Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!