3p

Egyre inkább átvevőpontokon keresztül kérik az emberek az online vásárolt termékeiket. Többek között ez az oka, hogy a futárszolgálatok szerepe az e-kereskedelemben 4 éve folyamatosan csökken.

Bár az átvevőpontok még csak 4 éve jelentek meg a magyar online kereskedelmi piacon, mára ez lett a legkedveltebb kézbesítési mód – derül ki a GKI Digital online vásárlók csomagátvételi szokásait vizsgáló kutatásából. A futárral történő szállítás egyre kevésbé népszerű, ami nem csoda, hiszen nem mindenki tud otthonában vagy munkahelyén futárt fogadni, ráadásul gyakran nem áll rendelkezésre pontos időpont a csomag érkezését illetően.

Ezzel szemben, a bolti átvétel és az átvevőpont rendelkezésre állása jóval rugalmasabb, a vevő saját időbeosztása alapján több napos időintervallumon belül dönthet csomagjának átvételéről. Utóbbi megoldás szolgáltatói ráadásul kellő nagyságú hálózattal rendelkeznek ahhoz, hogy átvevőpontjaik elérhető távolságban legyenek a közlekedők számára.

Jelenleg a magyar nyelvű webáruházak 88 százaléka kínál vásárlóinak legalább egy szerződött futárszolgálatot, azonban a tranzakciókból való részesedés ez elmúlt 4 évben folyamatosan csökkent és mostanra csupán 46 százalékot tesz ki - állapítja meg a kutatás.

(Forrás: GKI Digital)

Az átvevőpontok megjelenése 2010 elejére nyúlik vissza. A szolgáltatást Pick Pack Pont néven elsőként elindító Lapker Zrt. kezdetben a hírlap kiszállításhoz tartozó, szabad logisztikai kapacitásait töltötte fel az e-kereskedők csomagjaival, melyen saját hírlapterjesztő hálózatát működtette. Az azóta eltelt 4 évben, a hálózatuk országosan több mint 500 pontra bővült. Időközben a Magyar Posta is elindította saját szolgáltatását, valamint aktív hálózatépítésbe kezdett a GLS csoport is.

A futár általi kézbesítésnél kedvezőbb árazásnak köszönhetően az átvevőpontok népszerűsége a megjelenéstől kezdve gyorsan nőtt, sok vásárló döntött az akkor még újnak számító átvételi lehetőség mellett pusztán annak kedvezőbb árazása miatt. Azonban, a kutatás eredményei szerint mára már az új vásárlók több mint háromnegyede  elsődleges érvként inkább a kényelmi, rugalmassági, 58 százaléka pedig a megközelíthetőségi szempontokat említi átvevőpont kipróbálása melletti érvként.

Az átvevőpont piac a GKI Digital korábbi kínálat oldali kutatásai szerint 2013-ban 1,3 millió csomag-tranzakciót bonyolított. Ennek a mennyiségnek a háromnegyedét a legkorábban induló, és legnagyobb aktív hálózattal rendelkező Pick Pack Pont szolgáltatás adja. A 2014-re – óvatos becslések szerint is – legalább másfél milliós csomagszámra duzzadó piac súlyát jelzi, hogy idén már minden harmadik személyes átvétellel záruló online vásárlás valamely átvevőpont bevonásával valósul meg.

Az átvevőpontok gerincét – szolgáltatótól függően – más-más üzlethelyiség-típusok adják, közös jellemzőjük, hogy frekventált csomópontokra, közlekedési útvonalakra esnek. A cél, hogy lehető legkisebb időveszteséggel útba essenek a vásárlóknak és a nyitvatartási idő hosszabb legyen, mint az átlagos normál munkaidő. Ezeknek a szempontoknak, a legnagyobb számban, a Relay és Inmedio hírlapüzletek és a benzinkutak felelnek meg. Előbbi típus a vásárlók 78 utóbbi pedig 30 százalékánál szerepel a legkedveltebb átvevőpontok között. Ráadásképp, ezeknél a leggyakoribb, a csomag átvétele melletti egyéb költés is. A kutatás szerint minden negyedik ügyfél, egyben az adott üzlet vagy kút vásárlója is.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!