5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2009-es költségvetés 3,2 százalékos gazdasági növekedéssel számol, ami kétségtelenül optimista forgatókönyvnek tűnik a világgazdasági válság tükrében – mondta el az mfor.hu-nak Hamecz István közgazdász, az OTP Alapkezelő elnök-vezérigazgatója. A tapasztalat azt mutatja, hogy a deficitet nem a makro-keretek optimista beállításával számolják alacsonyabbra, hanem különböző irreális tételekkel, mint a kifehérítés, vélekedett a szakértő. 2009 a választások előtti év lesz, a kormányok korábban mindig lazítottak ebben az időszakban, így vélhetően ez történik majd most is. A piaci várakozások is felpuhulást valószínűsítenek.

Hamecz: az ördög a részletekben lakozik

A hétfőn benyújtott költségvetésben a makrogazdasági keretek kicsit optimistának tűnnek a világgazdasági események tükrében. Nyilván, ha ma állítanák össze a büdzsét, akkor lényegesen kisebb GDP-vel számolnának, vélekedett Hamecz István. Ebből bizonyos fokú kockázata származik a költségvetésnek, de azt érdemes tudni, hogy egy költségvetést nem függvényszerűen kapcsolják hozzá a növekedéshez. Miközben a mostani keretek kétségtelenül optimisták, a nagy kérdés inkább az, hogy van-e tényleges hatása mindennek a költségvetésre? Lehet például olyan eset, hogy a pénzügyminiszter bátorságát jelezve a költségvetében 3 százalékos növekedést prognosztizálnak, ám a valódi kiadásokat ettől függetlenül konzervatívan tervezik meg, és így a lassabb növekedésnek sem lesz semmi hatása.

Varázslatos hatások a költségvetésekben

Korábban gyakorlat volt a Gyurcsány-kormánynál, hogy a bevételeket tervezték felül, de ott sem létezett függvényszerű kapcsolat a GDP és a kiadások között. De az igazi trükk nem ez volt, hanem mindenféle varázslatos hatásokból fakadó bevételeket terveztek bele a büdzsébe. Ennek tipikus példája a kifehérítés várható eredményének betervezése, amelytől mindig sok plusz bevételt vártak, viszont eddig az optimista várakozások nem igazán teljesültek.

Ugyanakkor egyelőre nehéz megmondania várható hatásokat, mert a magyar költségvetés elkészítése nem annyira transzparens. Végleges vélemény kialakításhoz látni kell a pontos számokat, és ellenőrizni kell a kalkulációkat, mondta az OTP Alapkezelő elnök-vezérigazgatója. Majd csak ezután lehet megmondani, hogy milyen tételek vannak reálisan, és amelyek irreálisan megtervezve.

Az nagy meglepetés lenne, ha nem lennének trükkök a tervezetben. A kormány gazdaságilag és politikailag is "be van szorítva", miközben választások előtti év lesz 2009, amikor minden poltikai erő igyekszik osztogatni. Hamecz István szerint, ilyenkor pedig mindig szokott lenni rejtett mozgástér a költségvetésben. Valószínűtlen, hogy ez lenne az első olyan választások előtt év, amikor a költségvetési osztogatást kihagynák. Egyébként a piaci várakozás is ez, vagyis lesznek a büdzsében trükkök.

A recesszió ellen semmit sem tudunk tenni


A világgazdasági válság mélyülése esetén a magyar kormányzatnak lényegében nincs mozgástere. A költségvetés nincs abban a helyzetben, hogy nyugodtan lazíthatna a gazdaság megsegítésének érdekében, most ugyanis a korábbi évek pazarlását fizeti vissza. Ezért helyes szabály az Unióban, hogy a költségvetésnek jó években, normál időszakokban kiegyensúlyozottnak kell lennie, és ekkor nyugodtan lehet lazítani recesszióban akár 3 százalékig is. De a magyar költségvetés most sincs ennél a határnál, ezért nincs abban a helyzetben, hogy a szerencsésebb és prudensebb költségvetéssel rendelkező államokhoz hasonlóan segítsen a gazdaságon.

Az sem nagyon hatásos azonban, ha egy kis ország túlzottan lazít a fiskális politikán. Az így, a gazdaságba pumpált pénzek a külkereskedelmen keresztül jórészt a többi európai országba áramolnak. Vagyis az ilyen költségvetési osztogatás a kereskedelmi partnereinket élénkíti, és csak kis részben segít a hazai gazdaságnak. Közgazdasági alapszabály, hogy nagy méretű zárt országokban van értelme a fiskális lazításnak, kicsi -, nem túlzottan átlátható - gazdaságokban egy ilyen politikának nem sok értelme van. Sőt az ilyen kis államokban még vissza is üthet, hiszen a valuta árfolyama gyengülhet, ami miatt a monetáris hatóság kamat emelésre kényszerülhet.

Egyébként nálunk úgy számolnak, hogy minden egy százalékos mellélövés a GDP-nél durván 0,3 százalék hatást vált ki a költségvetésben. Ez az elbecslés származhat az infláció rossz tervezéséből, vagy ténylegesen a rosszul kalkulált GDP-ből. Tehát egy kisebb mértékű recesszió nem okozhat nagy gondokat, ha egyébként rendesen van megtervezve a költségvetés.

Mindezeket azonban majd csak a ténylegesen megszavazott költségvetés esetében érdemes latolgatni. Ma még egyáltalán nem lehet tudni, hogy például milyen adótörvényeket fogad el az Országgyűlés, és lesz-e megszavazott költségvetés. Ezeket a meccseket még nem játszották le a politikai pártok, addig pedig a gazdasági racionalitás gyakran másodlagos.

Varga M István

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!