3p

Jövőre úgy tűnik, hosszú évek után először hozzányúlnak az utazási kedvezményekhez.

2014 óta a kormány befagyasztotta az utazási kedvezmények fedezetéül szolgáló szociálpolitikai menetdíj támogatás összegét. Akkor 2013-hoz képest 11,8 százalékkal emelték a költségvetési előirányzatot 104 milliárd forintra, és azóta sem nyúltak hozzá, vagyis 4 éve nem változott az összeg egészen mostanáig.

A jövő évi költségvetési törvényjavaslat szerint erre a célra 6,25 százalékkal, vagyis 6,5 milliárd forinttal kevesebbet szánna a kormány. 2018-ban ezen a jogcímen mindössze 97,5 milliárd forint az előirányzat.

A szociálpolitikai menetdíj támogatás a személyszállítási közszolgáltatások kereteiben megvalósuló utazásokhoz az állam által jogszabályban biztosított utazási kedvezmények ellentételezéséhez nyújtott állami támogatás. Ez a kedvezményes utazásokhoz tartozó szolgáltatói bevételkiesést kompenzálja és erősíti a közúti és a vasúti személyszállító társaságok pénzügyi stabilitását. A támogatás mértékét, illetve az igénylés rendjét a kormány rendeletben állapítja meg, a folyósítás pedig a Nemzeti Adó- és Vámhivatalon keresztül történik.

Ennek fényében elképzelhető, hogy hozzányúlnak az utazási kedvezmények rendszeréhez, ami tekintve a választási évet, nem biztos, hogy szerencsés húzás lenne. Ráadásul még az idei költségvetés összeállításakor sem terveztek ezzel a lépéssel. Az 5 éves kivetítés alapján ugyanis egészen 2020-ig 104 milliárdos tétellel kalkuláltak az NGM-ben.

Mindezek ellenére tény, hogy az utazási kedvezményekkel kapcsolatos lépések már régóta váratnak magukra, hiszen még az első Széll Kálmán Tervben tűzte ki célul az Orbán-kormány az utazási kedvezmények rendszerének felülvizsgálatát és átalakítását. Ez viszont azóta elmaradt. Tekintve a választási évet sokkal valószínűbbnek tartjuk, hogy a szolgáltatóknak jövőre nagyobb részt kell benyelniük a kedvezmények miatt kieső bevételekből, az állam ehhez kevesebb ellentételezést nyújt majd. Persze, jelenleg még az is elképzelhető, hogy a kedvezmények igénybevétele esett vissza és ez indokolja a szociálpolitikai menetdíj támogatás megvágását.

Reagált az NGM:
Kérdésünkre a Nemzetgazdsági Minisztériumnál közölték:

"Az elmúlt években a központi költségvetés erre a célja 104 milliárd forintot különített el, azonban a tényleges teljesítés ettől rendre elmaradt: 2015-ben és 2016-ban is valamivel 97 milliárd forint felett teljesült. A szakértői becslések alapján ez a tendencia a jövőben – ideértve a 2017. évet – is folytatódni fog, ezért a 2018-as költségvetés tervezésekor erre a sorra 97,5 milliárd forintot irányzott elő a kormány. Az előirányzat felülről nyitott, tehát amennyiben ennél magasabb lenne a ténylegesen teljesítendő összeg, az külön döntés vagy kötelezettségvállalás nélkül túlléphető."

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!