Mi a baj az állami árszabályozással?



Zsiday Viktor Zsiday Viktor
alapkezelő

Jönnek a taxisok, árat kellene emelni - mondják - hiszen már tök régen nem emeltek.

Persze azért emlékszünk, hogy amikor kialakították az új, államilag fixált árakat, akkor majdnem megduplázódtak a viteldíjak, legalábbis ahhoz képest, amennyiért a legolcsóbbak vittek, de úgy tűnik ők erre már nem emlékeznek.

http://mfor.hu/cikkek/vallalatok/Tarifaemelest_szeretnenek_a_fovarosi_ta...

Az államilag fixált, bevédett, gyakran belépési korlátokkal tűzdelt középkori céhrendszer minden iparágban borzasztóan káros a gazdaság egésze (és a társadalom minden szereplője!) számára, lassabb növekedést, alacsonyabb életszínvonalat okoz mindenkinek. A bevédett állások képviselői járadékvadászatot folytatnak, nincsenek rákényszerítve a hatékonyságnövekedésre, és minden baj megoldását az árak emelésében látják, a fejlődés/fejlesztés helyett a társadalom többi szereplőjéből akarják kisajtolni a jobb megélhetést. Pont ez volt a jellemző a szocializmusra, és ezért is nem működött. A taxisok most ugyanilyen helyzetben vannak, és természetesen magasabb államilag fixált árakat kérnek.

Nézzük meg, hogy a környező nagyvárosokban mennyibe kerül a numbeo.com adatai alapján 10 km taxizás (induló díj+10 km díja) forintban:

  • Budapest 3250
  • Bukarest 1023
  • Varsó 2210
  • Zágráb 2893
  • Pozsony 2931
  • Prága 3538

A nálunk immáron jóval gazdagabb Prágában drágább csak a taxi. De a helyzet még súlyosabb, ha a fizetésekhez viszonyítunk. Nézzük mekkorák a nettó átlagfizetések, ugyancsak a numbeo.com adatai alapján:

  • Budapest 198 ezer
  • Bukarest 179 ezer
  • Varsó 284 ezer
  • Zágráb 245 ezer
  • Pozsony 295 ezer
  • Prága 319 ezer

Egyrészt jól látszik, hogy a régióban már a románokon kívül mindenki messze lehagyott fizetésekben bennünket, ami önmagában is nagyon szomorú, de ha a fizetésekhez viszonyítva nézzük a taxiárakat, és megnézzük, hogy hány ilyen 10-kilométeres út jön ki egy havi átlag nettó fizetésből akkor ezt kapjuk:

  • Budapest 61
  • Bukarest 175
  • Varsó 129
  • Zágráb 85
  • Pozsony 101
  • Prága 90

Teljesen jól láthatóan Budapesten lehet a legkevesebbet taxizni az átlagbérből, azaz messze túlárazott még mindig a taxizás, tehát nem emelni, hanem csökkenteni kellene a díjakat, méghozzá legalább 2/3-ára, de még akkor is mindig a legdrágábbak között lennénk a régióban!!!

DE EZ A CIKK NEM A TAXIÁRAKRÓL SZÓL! Hanem arról, hogy a szabad verseny hiánya, az állami beavatkozás, a céhszerű korlátozások mennyire károsak minden iparágban. Erre példa a taxi. Minél több ilyen iparág és szabályozás lesz, annál rosszabbul fog élni mindenki. Ilyen a szocializmus, ezért nem működik. Pedig mi már kipróbáltuk egyszer, azt hinné az ember, hogy ebből lehetett tanulni, de úgy tűnik nem. Aki nem élt benne, az pedig nézzen utána a szétszabályozott árakon és béreken alapuló kubai, észak-koreai és venezuelai gazdasági sikereknek...


Olvasta már?



hirdetés
Nyakunkon a jövő

Kulcskérdés a digitális érettség

A digitális érettség egyre több vállalkozás esetében létkérdés. A Microsoft ennek mérésére dolgozott ki egy mutatót.

.
hirdetés
elrejt
 
.