3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jönnek a taxisok, árat kellene emelni - mondják - hiszen már tök régen nem emeltek.

Persze azért emlékszünk, hogy amikor kialakították az új, államilag fixált árakat, akkor majdnem megduplázódtak a viteldíjak, legalábbis ahhoz képest, amennyiért a legolcsóbbak vittek, de úgy tűnik ők erre már nem emlékeznek.

//mfor.hu/cikkek/vallalatok/Tarifaemelest_szeretnenek_a_fovarosi_ta...

Az államilag fixált, bevédett, gyakran belépési korlátokkal tűzdelt középkori céhrendszer minden iparágban borzasztóan káros a gazdaság egésze (és a társadalom minden szereplője!) számára, lassabb növekedést, alacsonyabb életszínvonalat okoz mindenkinek. A bevédett állások képviselői járadékvadászatot folytatnak, nincsenek rákényszerítve a hatékonyságnövekedésre, és minden baj megoldását az árak emelésében látják, a fejlődés/fejlesztés helyett a társadalom többi szereplőjéből akarják kisajtolni a jobb megélhetést. Pont ez volt a jellemző a szocializmusra, és ezért is nem működött. A taxisok most ugyanilyen helyzetben vannak, és természetesen magasabb államilag fixált árakat kérnek.

Nézzük meg, hogy a környező nagyvárosokban mennyibe kerül a numbeo.com adatai alapján 10 km taxizás (induló díj+10 km díja) forintban:

  • Budapest 3250
  • Bukarest 1023
  • Varsó 2210
  • Zágráb 2893
  • Pozsony 2931
  • Prága 3538

A nálunk immáron jóval gazdagabb Prágában drágább csak a taxi. De a helyzet még súlyosabb, ha a fizetésekhez viszonyítunk. Nézzük mekkorák a nettó átlagfizetések, ugyancsak a numbeo.com adatai alapján:

  • Budapest 198 ezer
  • Bukarest 179 ezer
  • Varsó 284 ezer
  • Zágráb 245 ezer
  • Pozsony 295 ezer
  • Prága 319 ezer

Egyrészt jól látszik, hogy a régióban már a románokon kívül mindenki messze lehagyott fizetésekben bennünket, ami önmagában is nagyon szomorú, de ha a fizetésekhez viszonyítva nézzük a taxiárakat, és megnézzük, hogy hány ilyen 10-kilométeres út jön ki egy havi átlag nettó fizetésből akkor ezt kapjuk:

  • Budapest 61
  • Bukarest 175
  • Varsó 129
  • Zágráb 85
  • Pozsony 101
  • Prága 90

Teljesen jól láthatóan Budapesten lehet a legkevesebbet taxizni az átlagbérből, azaz messze túlárazott még mindig a taxizás, tehát nem emelni, hanem csökkenteni kellene a díjakat, méghozzá legalább 2/3-ára, de még akkor is mindig a legdrágábbak között lennénk a régióban!!!

DE EZ A CIKK NEM A TAXIÁRAKRÓL SZÓL! Hanem arról, hogy a szabad verseny hiánya, az állami beavatkozás, a céhszerű korlátozások mennyire károsak minden iparágban. Erre példa a taxi. Minél több ilyen iparág és szabályozás lesz, annál rosszabbul fog élni mindenki. Ilyen a szocializmus, ezért nem működik. Pedig mi már kipróbáltuk egyszer, azt hinné az ember, hogy ebből lehetett tanulni, de úgy tűnik nem. Aki nem élt benne, az pedig nézzen utána a szétszabályozott árakon és béreken alapuló kubai, észak-koreai és venezuelai gazdasági sikereknek...

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!