3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyarok 88 százaléka látta válságosnak a gazdaság helyzetét a múlt év negyedik negyedévében, a harmadik negyedévben 89 százalék gondolta ezt. Ugyanakkor a recessziót említők 85 százaléka vélte úgy a negyedik negyedévében, hogy az ország a következő tizenkét hónapban nem lábal ki a gazdasági válságból, míg az előző negyedévben ez az arány még 82 százalék volt - derül ki a Nielsen piackutató intézet ötvennyolc országban elvégzett felméréséből.

A 2011. negyedik negyedévi kutatás során Magyarországon a válaszadók 91 százaléka érezte válságban a gazdaságot, egy évvel előtte viszont 81 százalék. A Nielsen pénteki közleménye szerint a következő hat hónap során a magyar fogyasztók számára a legnagyobb gondot Európában egyedülálló módon a hitel jelenti. A magyarok 21 százaléka tartozása miatt aggódik legjobban. Ebből a szempontból a listán a görögök következnek 17, a románok 15, valamint az írek 14 százalékkal.

Magyarországon a legnagyobb gondok sorában a hitelt a gazdaság helyzete és a munkahelyek biztonsága követi, 16-16 százalékos említéssel. Ezután következik az élelmiszerek árának emelkedése 10, a gyerekek képzése és boldogulása 8, a háztartási energia árának növekedése 7, a munka és magánélet egyensúlya 5, illetve az egészség 4 százalékkal. Egyéb tényezőket összesen a válaszadók 13 százaléka nevezett meg.

Európa huszonkilenc vizsgált országában a tavaly negyedik negyedévi felmérés során a válaszadók átlag 75 százaléka látta úgy, hogy válságos gazdaságuk helyzete, ahogyan a harmadik negyedévben is. A pozitív vélemények listáját a negyedik negyedévben Norvégia vezeti, ahol a fogyasztók mindössze 16 százaléka lát válságot. Kisebbségben vannak a pesszimista vélemények 43 százalékkal Lettországban és 48 százalékkal Svájcban is. A legborúlátóbbak az olaszok 98, a horvátok 97, a portugálok 96, az írek 95, továbbá görögök 89 százalékkal.

Globális összehasonlításban az európaiak a legpesszimistábbak a gazdaság jövőjét illetően - mutat rá a Nielsen elemzése. Európában a válságot érzékelők átlag 64 százaléka gondolja, hogy országa nem lábal ki a recesszióból a következő tizenkét hónapban, arányuk 3 százalékponttal nagyobb, mint a harmadik negyedévi felmérés során.

Észak-Amerikában ugyanakkor csak a válaszadók 55, Ázsiában, Ausztráliában és Latin-Amerikában 40, Közép-Keleten és Afrikában pedig 36 százaléka véli úgy, hogy országában a válság tizenkét hónapnál tovább tart.

A Nielsen globális felmérését a fogyasztói bizalomról tavaly november 10. és 27. között végezték. Több mint 29 ezer fogyasztót kérdeztek meg a világ 58 országban. A minta mindegyik országban reprezentatív az internet-használók kora, valamint neme szempontjából, és maximális hibahatára plusz-mínusz 0,6 százalék. A Nielsen a kutatást csak olyan országokban végzi, ahol az internet elterjedtsége legalább 60 százalék, vagy minimum 10 millió lakosnak van internet hozzáférése.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!