5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Valószínűleg a kereskedelmi ágazat jár majd a legrosszabbul az úgynevezett válságadóval, amely bevezetéséről ma délután dönt a Parlament. A Tescónak például a teljes profitja elúszhat, az Auchan és a Spar mérlegét pedig még nagyobb mélységekbe húzhatja az extra befizetés. Ami az összesített hatást illeti, az energia-, a távközlési és a kereskedelmi szektorban érdekelt cégek nyereségének több mint fele válhat semmivé. Mfor.hu háttér.

Egyes kereskedelmi cégeknek a teljes profitját elviheti a válságadó, amelynek tervét múlt hét szerdán jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök, és amely bevezetéséről ma délután dönt a Parlament.

Tesco: nyereségből veszteségbe

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) gyorsfelmérése szerint a legtöbbet, 12,1 milliárd forintot a Tescónak kell majd lepengetnie az új adó címén. Ez több milliárd forintos veszteségbe billentheti a cég mérlegét, amely tavaly 10,9 milliárd forintos üzemi eredménnyel és 9,7 milliárd forint adózott nyereséggel zárt.

Nem csoda, hogy a brit áruházlánc az elsők között tiltakozott Orbán bejelentése ellen, mondván, "ilyen adónemek bevezetése, ráadásul ilyen rövid határidővel és mindenféle egyeztetés nélkül komolyan fenyegeti a jó célok elérését.”

Az Auchan mérlegét viszont nem fogja negatívba lendíteni az új teher - az ugyanis már tavaly negatívban volt. A vállalat a 2009-es üzleti évet 3,5 milliárd forintos üzemi és nyolcmilliárd forint adózott veszteséggel zárta, így a cégnek csak púp a hátán a 3,4 milliárd forintos válságadó.

Hasonlóan érezheti magát az ezen a címen 6,1 milliárd forintot befizetni kénytelen Spar Magyarország Kereskedelmi Kft., amely tavaly üzemi szinten 8,7 milliárd, az adózott eredményt tekintve pedig 14,8 milliárd forint mínuszt hozott össze.


A Lidl alig érzi meg az új adót  

A Lidl viszont várhatóan nagyobb megrázkódtatás nélkül vészeli át a különadót: a német diszkontlánc tavaly 5,9 milliárd forint üzemi nyereséget és 9,8 milliárd forint adózott eredményt ért el - ha idén is hasonlóan teljesít, simán ki tudja majd fizetni az 1,6 milliárd forint plusz hozzájárulást.

A Lidl jó helyzetét annak köszönheti, hogy a Tescóénál (573 milliárd forint) lényegesen kisebb árbevétel (152 milliárd forint) mellett volt képes azonos szintű nyereség elérésére - azaz a jelek szerint sokkal hatékonyabban működött.

Ami a többi szereplőt illeti, a Cora csoportnak 1,5 milliárd, a Penny Marketnek 1,2 milliárd forintos különadót kell majd fizetnie, míg a dm-re 140,7, a Media Markt csoportra 104,7, az OBI-ra 79,9, a Rossmannra 64,3, az IKEA-ra 53,9, az Aldira 50,7, a Praktikerre pedig 50,3 millió forint adó jut az OKSZ adatai szerint.

Az Opten ezzel egybehangzóan azt állapította meg, hogy a nagy kereskedelmi láncok járnak majd a legrosszabbul a válságadó bevezetésével. A 10 milliárd forintos ágazati veszteséghez, illetve a másfél milliárd forintos tavalyi adófizetési kötelezettséghez képest a szektorra kirótt 30 milliárd forint különadó elképesztően nagy tehernek tűnik - állapítja meg a céginformációs szolgálat.

Igaz, ha az 1835 milliárdos összesített árbevételhez hasonlítjuk a válságadót, akkor már nem ilyen tragikus a kép: az 1,6 százalékos arány egy átlagosnak mondható iparűzési adónak felel meg.

Távközlés: 40 milliárdot fizethet a Telekom 

A távközlési szektorban a csaknem az egész piacot lefedő 10 legnagyobb szereplő 2009-ben 1233 milliárd forint árbevételt ért el, ehhez képest az elvárt 61 milliárdos adóbefizetés már az öt százalékot is eléri, vagyis az iparűzési adót is jócskán meghaladja.

Még nehezebb a cégek helyzete azt figyelembe véve, hogy tavaly összesen 84 milliárd forint adózott eredményt könyvelhettek el, s az új adó kivetése nyomán ennek csak 27 százaléka marad a tiszta nyereség, miközben a cégek adófizetési kötelezettsége a duplájára nő.

Egyes cégekre lebontva - a Népszabadság számításai szerint - a Magyar Telekomnak 40, a Telenornak 11-12, a Vodafone-nak 7, a UPC-nek pedig 4 milliárd forintot kell idén betenni az államkasszába válságadó címén.

A három ágazat közül első ránézésre az energiaszektornak jelenti a legkisebb terhet az új adó, hiszen a piac csaknem 100 százalékát lefedő cégek tavalyi egyesített árbevétele 6800 milliárd forint volt, s ehhez képest a 70 milliárdos különadó elenyészőnek tűnik.

Igaz, a vállalatok tavalyi 220 milliárd forintos adózott eredményét a különadó már 32 százalékkal vágná meg - ráadásul éppen a közelmúltban látott napvilágot egy elemzés, amely szerint az ágazat eredménye idén csökkenni fog.

Az új adó összességében több mint ötven százalékkal növeli majd a szektor tavaly 124 milliárd forintot kitevő adóbefizetését.

Duplázódó terhek

A három ágazat adatainak összesítéséből is az derül ki, hogy a cégek terheit csaknem megduplázza a válságadó. Az energia- a távközlési és a kereskedelmi szektor csaknem a teljes piacot lefedő vállalatainak összesített adófizetési kötelezettsége 2009-ben 156 milliárd forint volt - mostantól ezen felül három esztendőig évi 161 milliárd forint folyik majd be tőlük az államkasszába a miniszterelnök várakozásai szerint.

A társaságok 2009-es adózott eredménye összesítve 294 milliárd forintot tett ki, vagyis a válságadó a profit 54 százalékát vinné el a tavalyihoz hasonló eredmények esetén, áll az Opten elemzésében. Részben a továbbra is gyenge vásárlóerő miatt azonban az idei profit valószínűleg nem fogja elérni a tavalyi szintet, tehát az új terhet kisebb nyereség mellett kell majd kigazdálkodni.   

Igaz, a tanulmány szerint a három ágazat nagy szereplőinek mintegy tízezer milliárd forintos árbevételéhez képest a 161 milliárd forintos plusz adófizetési kötelezettség azért nem tűnik teljesíthetetlen elvárásnak.

W. B.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!