3p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Nem a gazdasági válság a fő okozója az autókereskedelemben meglévő problémáknak, hanem a túltermelés, és a felelőtlen finanszírozás - mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének az elnöke egy Kecskeméten rendezett közgazdasági fórumon. Gablini szerint az olcsó euróval felvásárolt készletek elfogyása, valamint az áfaemelés miatt jelentősen drágulni fognak az autók.

A 2000-es évek közepén, amikor a fellendülés után elkezdett szűkülni a piac, a pénzügyi finanszírozók nulla százalékos befizetés mellett 10-12 éves részletfizetési kedvezményt is adtak, ami felelőtlenség volt - emlékeztetett Gablini Gábor. Kifejtette: 2008-ban 30 százalékkal több autó készült a világban, mint amennyire vevő volt. Elérte az új autók száma azt a kritikus tömeget, ugyanakkor megérkezett a pénzügyi válság. Ennek hatására a finanszírozók elfordultak nemcsak az autókereskedőktől, hanem a nagy gyáraktól is. "Ez egy pillanat alatt a feje tetejére állította azt a szakmát, ami egyébként sem állt stabilan a lábán" - fogalmazott a márkakereskedők szövetségének az elnöke.

Egyes előrejelzések szerint, a kínai autógyártás 2020-ra akár 20 százalékos részesedést is elérhet az autógyártásban, amit alátámaszt az, hogy évente egymillió mérnök kap diplomát a világ legnépesebb országában. Gablini Gábor hivatkozott a külföldi elemzők előrejelzéseire, akik szerint 2010-12-re Magyarországon személyautóból és kishaszonjárműből a 300 ezer darabos piaci értékesítés a realitás. Magyarországon több mint 3 millió autó van ma, és ha azt szeretnénk, hogy ne öregedjen az autópark, akkor ez reális lenne - fűzte hozzá.

A Pénzügyminisztérium 2009-re 150 ezer új autó eladásával számolt, amely 82 milliárd forint regisztrációs adóbevételt eredményezne, amelyhez még az áfabevétel is hozzáadódik - ismertette a pénzügyi tárca bevételi terveit az előadó. A jelenlegi adatok szerint, ennek a 40 százaléka fog teljesülni - utalt az eddigi autóeladások alapján a várható bevételekre az előadó. (Május 64,2 százalékkal kevesebb új gépkocsit értékesítettek, mint az előző év azonos időszakában.)

Gablini Gábor sajnálatosnak nevezte, hogy a pénzügyi tárca nem fogadta el az autóvásárlás-támogatási tervet. Ismertette: már 18 európai országban működik az autóvásárlási támogatás, és kivétel nélkül mindenhol csökkent a gazdasági visszaesés, vagy emelkedésnek indult a piac.

Az olcsó euróval felvásárolt készletek elfogyása, valamint az áfaemelés miatt jelentősen drágulni fognak az autók - fűzte hozzá. Véleménye szerint a kilábalás nem lesz gyors, mert csak 2012-re térhet vissza a 140-150 ezres újautó-eladási darabszámhoz a kereskedelem Magyarországon.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!