4p

Ha Rogán Antal kicsit harciasra sikeredett kinyilatkoztatása eléri az eredményét, könnyen lehet, hogy az alapvető élelmiszerek piacán avatkozik be az állam az árakba a gázolaj áresésének indokával. Nyakatekert rezsicsökkentés, sokadik fejezet.

Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője a Hír TV Magyarország élőben című műsorában úgy nyilatkozott: a kormánypártok nem akarnak hatósági árat bevezetni az alapvető élelmiszerekre, a nyilvánosságon keresztül, nyomásgyakorlással viszont el kell érni, hogy csökkenjen ezen termékek ára.

"Kértem külön a Nemzetgazdasági Minisztériumot, hogy alaposan nézzék meg, mely esetekben és hol lehetne kimutatható, hogy mondjuk a gázolaj árának változásával együtt más termékek ára is emelkedett, mert ezt most számon kérhetjük visszafelé".

Ehhez kiindulási pontot jelenthetnek a pékszövetséggel folytatott megbeszélése után elhangzottak: "2006 és 2013 között a fehér kenyér ára 58 százalékkal emelkedett, éppen annyival, mint a gázolajé. Tavaly ugyanakkor a gázolaj olcsóbb lett, 11 százalékkal, a fehér kenyér viszont csak 5 százalékkal". Az összehasonlítás mellesleg azért sem egészen korrekt, mert egy többéves változást egyetlen évvel hasonlít össze.

Mindenesetre kicsit de javu érzés kerítheti az embert most hatalmába, hiszen az első rezsicsökkentéseket is alapvetően jókor hajtották végre, amikor is a világpiaci árak jelentős esést mutattak. Ezúttal a gázolaj világpiaci árának drasztikus zuhanásának lehettünk szemtanúi az elmúlt hónapokban.

A fentieken azonban túllépve elmélyedtünk kicsit a Központi Statisztikai Hivatal árstatisztikáiban, hogy fényt derítsünk arra, hol gyakorolhatna még nyomást Rogán Antal a nyilvánosságon keresztül. Vagyis olyan termékeket próbáltunk meg keresni, amelyek ára egyrészt korrigál a gázolajéval, másrészt fontos, alapvető kategóriába tartozhat és megéri miatta felvenni a kesztyűt.

A 2006-2013 közötti időszakban, ahogy a kormánypárt frakcióvezetője is közölte: 58 százalékkal emelkedett a gázolaj literenkénti ára. Hasonló vagy ennél nagyobb dráguláson átesett terméket szép számmal találunk a KSH adatsorában, ám mi inkább az olyanokra fókuszáltunk, melyeknél a kormányzati kommunikáció szintjén a társadalom számára leginkább "eladható" a nyomásgyakorlás. Először is ott van lényegében az összes húsféle a bontot csirkétől kezdve a marharostélyoson át a felvágottig. Ezek 2013-ig 50-72 százalékkal drágultak, vagyis a gázolaj árának 58 százalékos emelkedése mindenképpen jelentős szerepet játszhatott. Az étolaj, margarin, liszt ára pedig 85-122 százalékos emelkedést mutatott, a tojás majdnem 73 százalékkal emelkedett, de a teljesáru busz és vonat menetjegyek is 41-63 százalékkal lettek drágábbak.

Ezzel szemben a tavalyi évben utóbbiak ára semmit sem változott, a tojás az üzemanyag árának csökkenése ellenére emelkedett, a liszt, olaj és margarin csupán 4-5 százalékkal került kevesebbe, míg a hústermékek ára lényegében semmit sem változott egy év alatt. Noha a gázolaj 2014 és 2013 decembere között 11 százalékkal lett olcsóbb, sőt a felvágott még 2 százalékkal többe is került. Bár ötleteket nem szeretnénk adni a kormánypártnak, hiszen kreativitásból nem szenvednek hiányt, a fent vázoltak alapján akadna még bőven néhány olyan termék, ahol célszerű lenne némi "nyilvánosságon keresztüli nyomásgyakorlás". Valójában ez egy termék esetében még talán rendben is lehet. Ha viszont már lényegében a teljes alapvető élelmiszerlistát bevonná a kormány, az már közelebb állna az állami árszabályozás fogalmához - mégha az árak csökkentését "önkéntesen" is hajtják végre a kereskedelmi láncok, gyártók, termelők.

Túl az alapvető dolgokon

A KSH adatai alapján a fentiek mellett még számos olyan terméket lehetne találni, ahol nincs összhang a 2006-2013-as, illetve a tavaly bekövetkezett árváltozás között.

Így például említhetném a pörkölt őrölt kávét, vagy a ceylon teát, melyek ára a gázolaj árváltozásához közeli mértékben emelkedett korábban, most pedig attól elmaradó mértékű az árcsökkenés, illetve kisebb áremelkedésről árulkodik a statisztika. Beavatkozásra azonban itt szinte garantálhatóan semmi esély sincs. Hasonló a helyzet a citrom, vagy a hántolt rizs esetében is, ám vélhetően ezek a termékek sem merülhetnek fel a nyomásgyakorlás tárgyaként. Már csak azért sem, mert ezekben az esetekben sokkal inkább a világpiaci árak a meghatározóak, mint a logisztikai költségek. 

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!