3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Transparency International Magyarország kampányfinanszírozás témakörében szakértői megbeszélést tartott a sajtó számára. A meghívott kampány, választási és kommunikációs szakértők a kampányfinanszírozás mellett exkluzív érdekességeket osztottak meg az érdeklődőkkel.

A Transparency International Magyarország kabrió buszon tartott sajtókörútja során végiglátogatta a főpolgármester-jelölteket állító pártok székházait is azzal a céllal, hogy a kampány finanszírozásáról számoljanak be a pártok. A Fidesz és az MSZP kampánystábja nem állt az újságírók rendelkezésére.

A szakértői megbeszélés keretében Hann Endre, a Medián ügyvezető igazgatója ismertette legújabb kutatásukat, mely az állampolgárok pártfinanszírozásról alkotott véleményét vizsgálta. „A közvéleményben tapasztalható politikai kiábrándultság, a pártok és a politikai elit elutasítása szinte teljes mértékben elmossa a pártfinanszírozás kérdésének különböző érveit. Az emberek többsége úgy vélekedik, hogy a pártok rosszul gazdálkodnak a pénzükkel és nem tesznek annak érdekén, hogy legális forrásokat gyűjtsenek” – ismertette a válaszadók véleményét Hann Endre, a Medián ügyvezető igazgatója.

László Róbert, a Political Capital (PC) választási szakértője szerint nyilvánvaló, hogy az elavult és adatvédelmi aggályokat is felvető ajánlószelvény-rendszer a korrupció egyik melegágya. Köztudott, hogy a cédulákat illegálisan adják-veszik a feketepiacon, míg a pártok – a kampányfinanszírozás átalakításához hasonlóan – ellenérdekeltek a tiszta helyzetet teremtő, a visszaélések esélyét minimálisra csökkentő alternatív megoldások bevezetésével szemben. László Róbert és a PC álláspontja 2007 óta változatlan: a kaució intézménye oldaná meg a jelöltállítás legtöbb problémáját.

„A pártok az elmúlt években nem tudtak konszenzusra jutni a kampányfinanszírozás kérdésében, nem vezetett eredményre az eddigi gyakorlat, a különböző javaslatokat nem tudták összefésülni, leginkább egymás legyőzésére koncentráltak, semmint a megoldást keresték. Most új helyzet van, a Fidesz kétharmados többsége révén pontot tud tenni az ügy végére, és a kompromisszumra is lehet esély. A kétharmad persze nem garancia, csak lehetőség” - mondta Szomszéd Orsolya, a Nézőpont Intézet vezető elemzője.

Perlaky-Papp József, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola docense, pr stratéga a várható választási eredményekkel kapcsolatban elmondta: "A tavaly év második fele óta beköszöntött egy speciális "jégkorszak", amely befagyasztotta a pártpreferenciákat. Mivel a Fidesz továbbra is dominálja a politikai témákat azóta csak erősödött. A helyi politikai perpatvarok nem hallatszanak el a választók nagy tömegeihez. Így a kialakult körülmények egyértelműen afelé mutatnak, hogy meglepetésekre nem számíthatunk."

A választási plakátok sugallta üzenetekről a Synovate Consulting egy speciális ún. Censydiam módszertannal készített vizsgálatot. „A kampányhirdetésekről a vizsgálat alapján elmondható, hogy a Fidesz és az MSZP a közösségi értékeket hangsúlyozza, míg az LMP inkább az egyéni értékekre fókuszál kampány anyagaiban” – fejtette ki az elemzés eredményét Rabcsánszki Laura, senior kutató.

A Transparency International Magyarország célja ezzel a rendezvénnyel az volt, hogy a kampány véghajrájában felhívják a figyelmet a kampányfinanszírozási reform szükségességére. „A rendszer mielőbbi rendbetételéhez elengedhetetlen a kampányszámla bevezetése, a kontrollintézmények ellenőrzésben betöltött szerepének erősítése és a hirdetések regisztrációja is” – mondta Alexa Noémi, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!