3p

Az Egyesült Államoknak akkor is nagy munkanélküliséggel kell majd szembenéznie, ha a jelenlegi recesszió elvonul, és a gazdaság ismét növekedési pályára áll, írja a Humán Rent Európa Csoport hírlevele egy Business Reportban megjelent cikkre hivatkozva.

A tartósan magas munkanélküliséget szakértők szerint az válthatja ki, hogy az olyan ágazatokban, mint az autógyártás vagy a pénzügyi szolgáltatások, a recesszió során állások százezrei tűnnek el, vélhetően örökre. Lawrence Mishel, a washingtoni Gazdaságpolitikai Intézet (Economic Policy Institute) elnöke szerint "az emberek hajlamosak azt gondolni, hogy amikor a recesszió véget ér, majd a munkapiac is visszatér a korábbi állapotokhoz. Azonban ez most egészen máshogy alakulhat".

A legfrissebb amerikai munkapiaci adatok nem sok optimizmusra adnak okot. Áprilisban a munkanélküliség már 8,9 százalékos volt, ez 1983. szeptember óta a legnagyobb arány. Laurence Ball, a University of Baltimore professzora szerint a munkanélküliség 10 százalék körül tetőzhet az Egyesült Államokban. A legtöbb elemző szerint a munkanélküliségi csúcs a jövő év első felében várható, akkor, amikor az amerikai gazdaság teljesítménye már emelkedőben lesz.

Az 1990-es évek közepén a termelékenység jelentős javulása segített abban, hogy a természetes munkanélküliségi ráta - a munkanélküliségnek az a szintje, amelynek semleges inflációs hatása van - 6 százalékról 5 százalék körüli szintre csökkenjen. Edmund Phelps, a Columbia University Nobel-díjas professzora szerint a válság után az új egyensúlyi szint akár a 7 százalékot is elérheti, írja a Business Report.

A válság által erősen sújtott autógyártásban a válság kitörése óta az összes munkahely mintegy 27 százaléka, durván 257 ezer állás szűnt meg. A General Motors, a legnagyobb amerikai autógyár az idén világszerte 47 ezer állás megszüntetését tervezi. A társaság 2010-ig 6200 amerikai márkaképviselete közül 2600-at tervez bezárni, amivel 137 ezer állás szűnhet meg, az amerikai autóértékesítők szövetségének becslése szerint . A General Motors számos autómárkájának eladását vagy megszüntetését is tervezi.

"Az autóiparnak hosszú távon is csak feleannyi emberre lesz szüksége, mint fénykorában volt" - vélekedik Sean McAlinden, a Gépjárműipari Kutatóközpont (Center for Automotive Research) vezető közgazdásza. A szakember úgy véli, az elbocsátott dolgozók közül az idősebbek nyugdíjba vonulnak majd, a fiatalabbak pedig más, jellemzően rosszabbul fizető iparágak felé veszik az utat.

A pénzügyi szektorban is borúsak a kilátások. Az ágazatban már eddig is 4,5 százalékkal, 376 ezerrel csökkent a munkahelyek száma, és további leépítések várhatók.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!