3p

Vagy mindenki elintézte tavaly a nagy értékű beszerzéseit.

Évek óta az internetes megrendelések, a csomagküldés mutatja a legdinamikusabban bővülést a kiskereskedelmi forgalomban. Nem csoda, egyre többen szoknak át a hagyományos boltokból a jóval kevesebb időt és energiát felemésztő netalapú vásárlásra.

A KSH statisztikája szerint tavaly 127,3 százalékkal nőtt a "csomagküldő és internet" üzlettípus naptárhatástól megtisztított voluemnindexe. A boltok ezt megközelíteni sem tudták, a a textiáruval, ruházattal, lábbelikkel foglalkozó egységek értek még el 110 százalékos növekedést. A többieknek 102-103 százalékos bővülést sikerült elérniük, de például a könyvre, újságra, papírárura specializálódott boltok forgalma esett.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a hagyományos boltoknak végük. Az internetes vásárlások még mindig elég kis részt tesznek ki a teljes kiskereskedelmi forgalomból. Tavaly 301,4 milliárd forintos forgalom bonyolódott a virtuális piactéren (illetve az egybesorolt csomagküldő szolgáltatásokon) keresztül.

Ami azt jelenti, hogy a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül 3,1 százalékot vittek el ezek az üzlettípusok. Ez szép teljesítmény, ha azt nézzük, hogy 2013-ban még 1,5 százalékos volt a részesedés, majd a következő két évben 2,0, illetve 2,5 százalok hasítottak ki.

Takács Zsolt, a KSH szakértőjének értékelése szerint a 2016-os év kiugró volt. Azért kerestük meg a statisztikai hivatal munkatársát, mert a tegnap közölt legfrisebb kiskereskedelmi jelentésben azt láttuk, hogy idén mintha visszaesne ez a fajta kereskedelmi forma.

Míg az előző évben január és március között 133 és 143 százalékos volumenindex változást észlelt a hivatal (és a megelőző években is ehhez hasonló, vagy csak kicsit elmaradó növekedést regisztráltak), idén az első három hónapban sorban 117,3, 116,1, valamint 110,3 százalékot nőtt a piac. Valami tehát nem stimmel, hiszen egy lendületes bővülési szakasz kellős közepén járunk.

Na de hová tűntek a vevők? Ha egyáltalán eltűntek. Lehet, hogy a Magyar Posta csomagküldő szolgáltatásában tapasztalt év eleji hibák miatt lassult a tempó?

Takács Zsolt ezzel kapcsolatban azt közölte portálunkkal, hogy bár a hivatal alapvetően nem vizsgálja a változások okait, ugyanakkor lehetnek olyan események, amelyek hatással vannak a kiskereskedelmi forgalom alakulására.

Ilyen például az olimpia, illetve a labdarúgó Európa-bajnokság, ahol 44 év után vett részt újra a magyar válogatott.

Mindkettő kiemelkedő nézettségű és mindkettőt 2016-ban rendezték. A szakértő szerint ezek az események képesek befolyásolni a tervezett vásárlások időzítését, különösen az elektronikus termékek piacán. Ahol - tesszük hozzá már mi - az internetes vásárlás egyre nagyobb teret nyert az elmúlt időben.

Vagyis aki csak tehette, tavaly megvette a tévét, hogy minél jobb minőségben tudja követni a sporteseményeket. Emiatt most kevesebb megrendelést kell leszállítaniuk a kiskereskedőknek. Illetve erre is lehet következtetni a jelentésből, mert mint arra Takács Zsolt felhívta a figyelmet, az adatok 2016 második feléig visszamenőleg egyelőre csak előzetesek.

A szakértő egyébként természetes hosszú távú folyamatnak tartja, hogy a növekedési ütem csökkenni kezd. Abszolút értékben azonban tovább nő a csomagküldő és internetes forgalom: 2015-be 56,8 milliárddal, 2016-ban 66,8 milliárddal.

Baka F. Zoltán

mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!