3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Meglehetősen szokatlan dolog történhet, amennyiben a kormány a prognózisait illetően a jelenleg ismerteknek megfelelően fog cselekedni.

Az MTI és más sajtóorgánumok tudósítása szerint is a hónap végén a kormány felülvizsgálhatja és megemelheti az idei évre vonatkozó jelenleg 2,5 százalékos GDP-növekedési prognózisát. Ez önmagában egyáltalán nem hordoz magában sok újdonságot, hiszen március végén a Nemzetgazdasági Minisztériumban rendezett háttérbeszélgetésen is hasonló állásponton voltak a jelenlevő államtitkárok.

Az azonban mindenképpen újdonság, hogy a napi.hu cikke szerint Banai Péter Benő a tárca államháztartásért felelős államtitkára bejelentette: a növekedés ugyan a tervezett 2,5 százalékot meghaladhatja 2015-ben - ez alapján akár lehetne is javítani az államháztartási hiányt, de ezt nem tette meg a kormány. Továbbra is cél a 2,4 százalékos hiánycél. Ebben az esetben tehát a kormány még inkább marad a konzervatív becslésénél, miközben a makropálya összeállítása során a növekedési prognózis emelése is ennek a jegyében történhet.

A helyzet így igen meglepő, és akár arra is következtethetünk ebből, hogy valamire készül a kormány. Hogy miért?

Abban az esetben ugyanis, ha a tényleges növekedés a költségvetés elkészítésekor használt prognózisnál nagyobb lesz, az növeli a költségvetés bevételi és (kisebb részt) csökkenti a kiadási oldalát. Vagyis a kettő egyenlegének, a hiánynak a nagyobb mértékű növekedés miatt már önmagától is csökkennie kellene. A kormány azonban továbbra is célként a 2,4 százalékot tartja szem előtt, ami

plusz mozgásteret hoz létre a kormánynak, ezt pedig arra fordítja, amire csak akarja.

Amiről persze fogalmunk sem lehet jelen pillanatban. 

A helyzetet megközelíthetjük egy másik oldalról is. A hiányszám ugyanis a költségvetés bevételi és kiadási oldalának az egyenlege. Ezt vetítik rá a nominális GDP-re. Tehát, ha a tört nevezőjét megemelem, akkor a hányados változatlan számláló mellett kisebb lesz. Jelen helyzetben a hányadost nézve van egy, a vártnál magasabb GDP-nk, egy fix hiányszámunk, aminek az eléréséhez a számláló (vagyis a nominális hiány) a vártnál nagyobb is lehet. A hiányt legegyszerűbben két módon növelhet a kormány:

  • vagy lazítást tervez a bevételi oldalon, például az adók valamelyik során, ám erre így év közben vajmi kevés esélyt látunk,
  • vagy pedig extra kiadásokba veri magát.

Például, ahogy arra Lázár János múlt hét pénteken utalt, a közfoglalkoztatásra újabb plusz összegeket kívánnak fordítani 2015-ben. Az azonban, hogy a költségvetésben szereplő 270 milliárd forintra mennyi jön még rá, egyelőre nem lehet tudni. Persze, a kiadások növelésének ezer más módja is van még a nem tervezett stadionépítésektől kezdve cégvásárlásig.

Igaz, mindez csak egy spekuláció egyelőre, ám amennyiben az április végén megjelenő konvergenciaprogram a GDP-prognózis emelése mellett nem tartalmazza a költségvetési hiánycél csökkentését, az mindenképpen egy meglepetés közelségét sejteti. És, hogy ez jó lesz-e, vagy olyan, ami sokakban ellenérzést vált ki, az még a jövő zenéje.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!