3p

A bőség zavarával néz szembe az a vezető, aki új információs rendszer kialakításába fog - saját maga és vállalkozása számára. Merre induljon, milyen szempontokat vegyen figyelembe a rendszer és a szállítója, bevezetője kiválasztásakor, illetve a bevezetés során? Cikkünk szerzői ezekre a kérdésekre válaszolnak a következőkben.

A másik oldal

A lehetőségek egyben buktatókat is magukban rejtenek. Az ár-érték arány meghatározásakor sem az ár, sem az érték vonatkozásában nem rendelkezhetünk megbízható adatokkal. A bevezetés tényleges költsége a folyamat elején ritkán mérhető fel pontosan: a rendszerintegráció előzetesen csak nehézkesen azonosítható költsége, a bevezetés során időközben megjelenő hardware-fejlesztési igények, a tanácsadói munkadíjak, illetve a sok esetben ki sem kalkulált belső erőforrás-felhasználás költségvonzata mind-mind jelentős bizonytalansági tényező. A kiválasztható szoftverek által nyújtott megoldások információ-minőségi összevetése előzetesen csak nagy vonalakban tehető meg. Mindezek miatt az előnyök nehezen számszerűsíthetők.

A piac folyamatosan igényli az újabb és újabb megközelítéseket. A vezetői információs rendszerekre különösen igaz, hogy a különböző módszertanok és szoftvermegoldások közötti határok elmosódnak, illetve igen gyakran változnak. A vezetők mindig szívesen kapnak az újabb "játékszer" után, nevezzék az a mögött álló elméletet scorecard-nak, adattárháznak, EVA struktúrának, vagy éppen VBM-nek (2). Az újabb megoldás feltűnésekor sok esetben háttérbe szorul az előző, még mielőtt a benne rejlő lehetőségeket a vállalkozás kihasználta volna.

Amennyiben több megoldás együttes, vagy egymást követő bevezetéséről van szó, gondot jelenthet annak eldöntése, hogy melyik eszközt pontosan mire használjuk, hogyan kapcsolódjanak egymáshoz, és mi történjen a le nem fedett, illetve többszörösen is lefedett területekkel. A komplex bevezetések különösen erőforrásigényesek elsősorban költség és idő vonatkozásában.

A vezetői információs rendszer bevezetések mindezek miatt ritkán lineáris folyamatok. Sok esetben az implementálás időszakában jelentkeznek korábban egyáltalán nem, vagy csak részlegesen átgondolt szempontok akár a megoldás technikai, akár annak tartalmi dimenziójában.

A többszörösen, több formában, illetve hiányosan megjelenő adatok nagyon meg tudják keseríteni a bevezető csapat életét. Sok esetben csak az információs rendszerek bevezetése kapcsán derül ki bizonyos adatforrások pontatlansága, ami miatt jó esetben a teljes projekt-terv, rossz esetben a teljes koncepció felülvizsgálatra szorulhat.

A bevezetés megtörténtével sem jobb a helyezet: a bevezetések sikeressége és értékteremtő képessége kvantitatív alapon utólag nehezen mérhető (előzetesen még nehezebben...). Igen nehéz számszerűsíthető választ adni arra, hogy mennyivel működünk hatékonyabban az új információs rendszer birtokában?


A cikk folytatása


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!