2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

MÁV mozdonyvásárlási mizéria, vagon- és felépítménytender régen is volt. A resti akkor is olcsó volt, s a pohár sör is ugyan olyan jól esett a Nyugati új csarnokában, mint manapság. Az mfor.hu "Mesél a múlt" sorozata a magyar vasút kezdeteit eleveníti fel.

Nincsen vasút botrány nélkül? Nézzen régi vonatokat!

A munkákra a társaság az alföldről hozatott kubikosokat. A folyam-szabályozásoknál nagyszerűen bevált földmozgatókat kezdetben az amerikai Zimpel, a porosz Brock Lajos és az olasz Confalonieri Antal igazgatta. Idővel az újvilágból idetévedt szakember helyét Beyse Ágoston porosz hadmérnök vette át. E férfi katonai alapokra helyezte az építkezést: naponta többször bejárta a nyomvonalat, s ha kellett, káromkodással vagy némi verés kilátásba helyezésével késztette gyorsabb talicskatolásra a síkvidéki atyafiakat.

Mutyi a köbön

Ám Beyse minden sürgető igyekezete megtört a fő részvényes ellenállásán. A katonából lett főmérnök ugyanis sok kisvállalkozóval, míg Ullmannék a saját családjukból kikerülő nagyvállalkozókkal kívánták elvégeztetni a földmunkák hátralévő részét. Ugyancsak e família tagjai fölözték le a dolgozók ruházkodásából, étkeztetéséből és szállításából származó hasznot is.

A vita szerződésbontáshoz vezetett, ám a távozó ember megszellőztette az ügyet egy német és egy belga újságban. A vádak szerint "rossz ételt adtak drága pénzen, s a pálinka is inkább volt méreg, mint üdítő ital." A napi bér egy forint körül volt, ám a sok rárakott költség miatt a végösszeg alig érte el a két húszast. (Abban az időben három húszas tett ki egy forintot!)

Hatalmas botrány kerekedett, a Helytartótanács kimerítő vizsgálatot indított, s végül kiderült, Beysének volt igaza. Az rt. közgyűlése végül úgy határozott, Ullmannéknak jobban a körmére kell nézni, valamint "helyre kell ütni" a korábban elkövetett hibákat. Ullmann "visszavonult", s helyét gróf Zichy Ferenc vette át, aki egészen az 1848-49-es forradalom bukásáig vezette a céget.
A fél millió forintból megvalósított 34 kilométeres szakasz ünnepélyes avatójára 1846. július 15-én került sor.

(Vasúttörténeti sorozatunkat a jövő héten folytatjuk!)

Lázin Miklós András

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!