4p

Divattá vált környezettudatosnak lenni a vállalatok körében az elmúlt években, azonban úgy tűnik, ma már több mint trendi zöld cégként működni. Egyre inkább kezdik felismerni ennek az előnyeit, például, hogy a tehetségek megszerzésében és megtartásában is erősebbek lehetnek az ilyen társaságok, tudta meg az mfor.hu.

A zöld cégekhez mennek a tehetségek

Hazánkban is egyre több munkakereső figyel arra, hogy a cég, amelynél elhelyezkedni kíván, mennyire környezettudatos, támogatja-e a tömegközlekedést a széndioxid-kibocsátás csökkentése érdekében vagy az újrahasznosítási eljárásokat. Egy egyesült királyságbeli felmérés szerint a jelöltek hetvenöt százaléka két cég közül azt választja, amelyik jobban odafigyel a környezetvédelemre.

A környezettudatosság nem csupán a nagy termelőcégek sajátja lehet, bármelyik hazai kis- és középvállalkozás magáévá teheti az ehhez kapcsolódó értékeket. A szelektív hulladékgyűjtés például rendelkezésre áll minden vállalat számára, mondta az mfor.hu-nak Rakonczai Kamilla, a Xerox Magyarország Kft. marketing kommunikációs menedzsere, hozzátéve, keresni kell az olyan lehetőségeket, amelyek kevesebb hulladékhoz és kisebb energiahasználathoz vezetnek.

Czabafi Judit, a Magyar Posta környezetvédelmi csoportjának vezetője úgy véli, az interjúk során a jelöltek odafigyelnek arra, hogy leendő munkáltatójuk mennyire figyel oda a környezetre, van-e lehetőség például szelektív hulladékgyűjtésre. Így a zöld szemléletmód hozzásegíthet a tehetségek megszerzésében.


A Xerox tapasztalatai szintén azt mutatják, hogy a környezettudatosság a vállalatok és az egyének szintjén is egyre jellemzőbb Magyarországon. Szerintük ez hatással van a fogyasztási döntésekre és a munkahely kiválasztására is, és bár a jelenség még nem általános, de a tendencia egyértelműen pozitív.

A bezöldülés előnyei

A környezettudatosság, a környezetvédelem és a fenntartható fejlődésre való törekvés a társadalmi felelősségvállalás egyik kiemelt területe, amelyet hazánkban is egyre több vállalat tart szem előtt. De nem csak ezért érdemes zöldnek lenni, hiszen az gazdasági előnyt, költségmegtakarítást is jelenthet -  vélte Czabafi Judit. Az energiatakarékosság megvalósításával például csökkenthetik kiadásukat a cégek.

A CareersInAudit.com felmérése is azt mutatja, hogy nem csak a környezetvédelelem motiválhatja a cégeket a zöld politika létrehozására. Ebben szerepet játszhat az is, hogy pozitívabbá szeretnék tenni vállalati imidzsüket, de az ügyfeleknek illetve a fogyasztóknak való megfelelés és az anyagi megtakarítás is szerepet játszhat a döntésben.

A tavalyi évben egyébként világszerte jelentős elmozdulás tapasztalható a környezetvédelmi attitűd erősödésében a cégeknél, és várhatóan ez fontos tényező marad 2008-ban is.

Hazai példák

A környezet megóvására az irodai munka során is lehetőség van. A Xeroxnál például két oldalra nyomtatják a dokumentumokat, újrahasznosítják a toner-kazettákat, szelektíven gyűjtik a hulladékot. Ez utóbbi területen az élenjárók közé tartozik a cég, hiszen 2003 elején az elsők között vezették be hazánkban a szelektív hulladékgyűjtést.

A Magyar Posta a szelektív hulladékgyűjtés mellett az energiatakarékosságra is kiemelt figyelmet fordít, ami a postai létesítmények tervezésénél is fontos szempont. Később a karbantartásra is odafigyelnek, a fűtést, a világítást, a szigetelést a lehető legkedvezőbb módon alakítják ki.

A nyugati országokhoz, egyebek között az Egyesült Királysághoz képest még van mit behoznunk, hiszen ott már a vállalatok mintegy fele kialakított környezetvédelmi politikát. Hazánkban is egyre inkább lehetőségük van a cégeknek erre, különféle pályázatokon vehetnek részt, a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) például évente díjazza a környezetvédelmet leginkább szem előtt tartó cégeket.

A néhány éve ilyen díjat nyert Magyar Posta történetében pedig egy mérföldkő volt, hogy 2006-ban elkezdte kiépíteni az úgynevezett környezetközpontú irányítási rendszert (KIR), amelynek keretében az alkalmazottak képzésére is lehetőség nyílt. A KIR-t bevezető társaságok ISO tanúsítványt kaphatnak, amelyet akár a vállalat reklámozására is felhasználhatnak.

A rendszer bevezetésének első lépése, hogy elkötelezetté kell tenni a felsővezetőket és meg kell szerezni a támogatásukat. Czabafi Judit szerint erre mindenképp szükség van annak érdekében, hogy a környezetvédelmi terület sikeres legyen, és a kitűzött célokat, programokat meg lehessen valósítani.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!