3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A bankokkal kapcsolatban is megmarad a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hatásköre a versenyt érintő reklámügyekben szeptember elseje után - hívja fel a figyelmet a GVH sajtóközleményében, amelyet szerdán juttattak el az MTI-hez.

A közleményt azért adta ki a GVH, mert a sajtóban számos olyan értelmezés látott napvilágot, hogy a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény (Fttv.) szeptember 1-jei hatályba lépése után búcsúzik a bankreklámoktól a versenyhivatal. Az Fttv. szerint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) jár el általános hatáskörrel a GVH és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) részvételével.

A hatáskörök a GVH értelmezése szerint a következők: a versenyt nem érintő, a PSZÁF által nem felügyelt ügyekben az NFH jár el; a versenyt nem érintő, egyébként is általa felügyelt (azaz a pénzügyi szervezetekkel kapcsolatos) ügyekben a PSZÁF; a versenyt érintő valamennyi ügyben pedig (ideértve a banki reklámokat is) a GVH (kivéve, ha a jogsértés csak címkén, használati és kezelési útmutatóban, illetve egyes speciális, külön jogszabályban előírt tájékoztatási követelmények megsértésével valósul meg).

A jogszabály alkalmazásában érintett három hatóság jelenleg az Fttv. végrehajtását megkönnyítő együttműködési megállapodás kimunkálásán dolgozik - közölte a versenyhatóság.

A GVH az elmúlt években nem bánt kesztyűs kézzel a pénzintézetekkel. A hitelkártya reklámok miatt több társaságra is jelentős bírságot szabott ki, mert úgy ítélte meg, hogy hitelkártyáikat népszerűsítő tájékoztatásukkal megtévesztették a fogyasztókat. Nem tájékoztatták például őket a reklámokban arról, hogy a kamatmentesség csak bizonyos feltételek teljesülése esetén valósulhat meg.

Balogh Virág, a GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője júniusban, az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságának ülésén elmondta: a bejelentések jelentős része a pénzügyi területekre érkezik - a tavaly lezárt 72 eljárásból 15 a pénzügyi tevékenységre irányult -, s a versenyhivatal tavaly méretükhöz képest a legnagyobb bírságokat a pénzintézetekre szabta ki.

A versenyhatóság nem csak a hitelkártyák, hanem az áruhitelezés és a lakáshitelek esetében is azt tapasztalta, a hirdetésekből nem derül ki, hogy a meghirdetett előny csak bizonyos feltételekkel vagy a szigorú feltételek miatt csak kevesek számára érhető el.

Az irodavezető a legnagyobb problémát abban látta, hogy nagy, tőkeerős cégek erőteljes kampányt folytatnak saját termékeik forgalmának növelésére, miközben a fogyasztói tudatosság nagyon alacsony.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!