A nagy sikert aratott akcióban március 10-én közel 1200 étteremben mintegy kétszázezer vendég étkezett féláron. A vendéglátóhelyek több mint fele vidéki városban várta a vendégeket, 27,2 százalékuk pedig budapesti helyeken, ezen a napon átlagosan 164 főt fogadtak az éttermek, bár ebben természetesen igen nagy eltérések mutatkoztak. A vendégek több mint 85 százaléka az akció ismeretében kereste fel az adott egységet, több mint 80 százalékuk előzetes asztalfoglalással biztosította a helyét, ami nagyban megkönnyítette a vendéglátósok munkáját.
Jelentősen megnőtt bevételek, elégedett vendégek
Az akció marketingtevékenységének és a vendégek körében aratott sikernek köszönhetően a résztvevő éttermek 41,6 százaléka lényegesen kedvezőbb aznapi bevételről adott számot, további 44 százalék pedig az átlagosnál kedvezőbbről. Ezek az arányok a felmérés szerint nem térnek el az előző évben tapasztalt arányoktól. Ennek egyik magyarázata lehet az, hogy az egységek befogadóképességei korlátozottak – emiatt az éttermek 63 százalékának kellett vendéget visszautasítania -, egy év alatt pedig a többségüknek nem változott drasztikusan az ismertsége. A résztvevők többsége viszont arról számolt be, hogy a vendégkörük a korábbi akciók hatására megnőtt, idén pedig az éttermek több mint 60 százaléka bízik abban, hogy a Torkos Csütörtök hosszú távon is vendégkört növelő hatása megmutatkozik majd.
Tekintve, hogy a vendégek döntően pozitív véleményt formáltak a kezdeményezésről, a vendéglátóegységek várakozásai nem nevezhetőek alaptalanoknak. A megfelelő színvonalú kiszolgálás, az ételek elvárásoknak megfelelő minősége mellett egyedül a szokásosnál hosszabb várakozási időt emelték ki negatívumként.
Egyéni reklám
A sikerhez azonban nem csak a Magyar Turizmus Zrt. reklámkampánya és a kifejezetten erre az eseményre készített honlap járult hozzá, hanem az éttermek önmaguk is, hiszen többségük saját csatornáin keresztül is hirdette a Torkos Csütörtököt. Ez lényegében az összes megjelenési formát felölelte, mivel a szórólapoktól kezdve a direct maileken és helyi médiumokon keresztül a közösségi portálokig minden formában hirdették az ominózus napot.
Várták a javaslatokat
A Magyar Turizmus Zrt. ezúttal is lehetőséget biztosított arra, hogy a programban résztvevő vállalkozások egyéni javaslataikat is megosszák. Ezek nagy része a – vendégek által már megismert, elfogadott – szabályokkal kapcsolatos: lehessen menüt kínálni; csak az ételekre vonatkozzon az 50%-os kedvezmény; kisebb legyen a kedvezmény. Mások éppen a szigorúbb szabályoktól várják az akcióba vetett fogyasztói bizalom megerősítését. Néhányan jelentősebb beszállítói kedvezményt és az MT Zrt.-től nagyobb promóciós támogatást várnának. – olvasható a felmérésben. Ugyanakkor sokan jó ötletnek tartanák a hasonló elveken alapuló egyéb akciókat is kifejezetten gyermekek számára, vagy a cukrászdák körében.
Emellett sokan tartanák fontosnak a vendégkör szemléletformálását is, ugyanis nem csak az okoz kellemetlenséget, ha a teltház miatt el kell küldeni a vendégeket, hanem a kihasználatlan asztalfoglalás is. A vendéglátók szeretnék, ha a foglalást intéző személy belátná, hogy ha nem mennek el, és erről nem értesítik az egységet, azzal mástól veszik el a lehetőséget.
Székely Sarolta
mfor.hu