4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Két felmérés - egy téma!

Karácsony közeledtével két bank is nekiveselkedett feltérképezni a magyarok ajándékvásárlási szokásait. Míg a Budapest Bank úgy általánosságban vizsgálta a témát, addig a K&H Bank a fiatalokra koncentrált, így nyilván eltérő eredmények jöttek ki a költekezésben. Mindenesetre mindkét eredmény arról mesél, hogy a szeretet ünnepe előtt nem spórolunk, ha ifjak vagyunk, ha idősek.

A Budapest Bank adatgyűjtéséből az derül ki, hogy a megkérdezettek több mint 93 százaléka vallja, hogy nem az ajándék értéke a fontos karácsonykor, ennek ellenére

a magyarok 2017-ben átlagosan 52.590 forintot szánnak karácsonyi ajándékokra.

Ez viszont szinte teljesen megegyezik a tavalyi „ünnepi keretösszeggel″ (52.672 forint). Egy személynek átlagosan 9.525 forintot szánunk.

Na de mi van, ha az ember fiatal? Nem meglepő módon jellemzően kevesebbet költ az ajándékokra. A K&H adatai azt mutatják, hogy

a 19-29 éves fiatalok az idén 27 ezer forintot költenek átlagosan a karácsonyi ajándékokra.

Ez viszont nem hogy stagnálást jelezne, hanem egyenesen 12,5 százalékos növekedés a tavalyihoz képest, a 2014-es 20 ezer forinthoz viszonyítva pedig 35 százalékos emelkedésnek felel meg. Lebontva: a fiatalok 71 százaléka 10-49 ezer forintból veszi meg a csomagokat, 7 százalékuk kevesebb, mint 5 ezerből, 2 százaléknyi szerencsés ficsúr viszont 100 ezer forint alatt meg sem áll.

A fiatalok negyede 8-10 embernek vásárol ennyi pénzből, 22-22 százalék pedig 4-5 és 6-7 embert lep meg a karácsonyi időszakban. 8 százalék senkinek nem vesz semmit. A K&H nem bontotta nemekre ezt a kérdést, a BB minden korosztályt felölelő felmérése viszont igen. És itt a sztereotípia megerősítést nyert: a nők nagylelkűebbek, átlagosan majdnem nyolc személyt ajándékoznak meg, a sóher - vagy csak simán magányosabb? - férfiak viszont alig hatot.

Rétvári Bence államtitkár férfi, nem meglepő hát, hogy hat ajándékcsomagot tart a kezében a fenti, pusztán illusztrációul szolgáló képen, mely az MTI-fotós Koszticsák Szilárd munkája.

Nemzetünk koránkelő ifjai idén nagyon rákapcsoltak a karácsonyi készülődésre. 26 százalékuk már novemberben vagy azelőtt nekilátott az ajándékvásárlásnak, szemben a korábbi évekkel, amikor a november előtti vásárolni kezdők aránya alig több, mint 10 százalékos volt. A korai ajándékvásárlás persze, hogy leginkább a nőkre jellemző. És a 26-29 évesekre, valamint a nyugat-magyarországi térségben élőkre. A legtöbben (35 százalék) azonban még mindig december elejére hagyja az ajándékok beszerzését, az utolsó pillanatban, a karácsony előtti napokban, 14 százalék bonyolítja le a vásárlást. Mi a helyzet az összes korosztállyal? A fővárosban élők, az idősebbek és a nők akár már két-három hónappal korábban is szívesen elkezdenek készülődni, és a legtöbben (85%) nagy figyelmet fordítanak az ajándékok kiválasztására. Bezzeg a férfiak megint megerősítik a prekoncepciókat: ők jellemzően az utolsó hétre hagyják az ajándékvásárlást, és többen ki se találják előre, mit akarnak venni, helyette spontán ráböknek valamire valamelyik áruházban.

A BB kutatása kitért mások mellett a karácsonyfa-vásárlásra is, a K&H-é azonban nem, így innen már el kell engendünk a fiatalok kezét, és csakis az összmagyar adatokkal tudunk dolgozni. Így hát minden korosztályt egybevéve tízből hatan terveznek idén karácsonyfát vásárolni, amire a válaszadók nagyjából fele négy-nyolcezer forint közötti összeget szán. Vágott vagy gyökeres igazi fát kilencszer annyian (55%) választanak, mint műfenyőt (6%), azonban a lakosság közel egyharmada (27%) már meglévő műfenyőjét fogja feldíszíteni az ünnepekre.

Még valami. A Központi Statisztikai Hivatal kiadott egy ábrát, ami azt mutatja, hogy átlagosan mennyit költöttek a háztartások tavaly karácsonykor a nagy slágerekre: halra, könyvre, szeszre és játékra. Ennyit:

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!