4p

Ha nehéz gazdasági helyzetbe kerül az ország, elsőként olyan dolgokról mond le a lakosság, mint az autóvásárlás vagy az utazás. Azt a válság kirobbanása óta halljuk, hogy autógyárakat zárnak be számítva a csökkenő keresletre - de mi a helyzet az utazási irodákkal? Az mfor.hu által megkérdezett vállalatok válaszai alapján úgy tűnik, hogy ugyan nem most élik virágkorukat, de talán nem kell lehúzniuk a rolót.

Az üzleti utakból vesznek vissza leginkább

A válság nem érte el az utazási irodákat, ami a lakossági utazásokat illeti, a céges utazások azonban igencsak megcsappantak vagy költséghatékonyabbá váltak. A lakosság maximum kevesebbet költ, de pihenésre szükség van, és úgy tűnik, ezzel még most is jutalmazzuk magunkat.

Az általunk megkérdezett utazási irodák közül egyesek látványos csökkenésre panaszkodnak, mások kivárnak, nem feltétlenül pesszimisták. A céges utazásoknak csökkenését azonban mindenki egyértelműen tapasztalta, és nem csak az elmúlt egy hónapban...

Már másfél éve tart a visszaesés


Több utazási szektorban tevékenykedő cégvezető szerint a nagy visszaesés már másfél éve tapasztalható: akkor kezdtek az emberek kevesebbet és olcsóbban utazni. A mostani válság hatása néhol már megjelent, a nagy irodáknál azonban nem látványos még így, a síszezon kezdetén, egy négynapos ünnep után sem.

A Vista Utazási Iroda például elégedett a hosszú hétvégére szóló ajánlatainak értékesítésével: "Nem tapasztaltunk visszaesést az elmúlt hetekben. Az október 23-i hosszú hétvégére Európa számos városába ajánlottunk utazásokat, és minden helyünk elfogyott, az elmúlt két hétben pedig utasaink már téli ajánlataink iránt érdeklődnek. Az előző évekhez képest korábban elkezdődött a sí- és a szilveszteri utak foglalása” – tájékoztatta az mfor.hu-t Pálinkás Tamara üzletfejlesztési vezető.

Ezt erősítette meg Dr. Szvoboda János, a Neckermann Utazási Iroda vezetője is: "Kis mértékű, körülbelül tíz százalékos visszaesést tapasztaltunk a repülőutak esetében, de sítúráinkat ugyanúgy keresik most is, mint tavaly."

Közelebb, rövidebb időre megyünk

Bánki Róbert, a Triplanet online utazási iroda ügyvezetője úgy véli, a harminc-, negyvenezer forintos, közeli desztinációkra szóló, online szervezett hétvégi utazásoknak akár még kedvezhet is a válság. A pihenésről ugyanis nem mondanak le teljesen az emberek, legfeljebb kevesebbet költenek rá.

A lakossági utazások átrendeződés még nem látszik egyértelműen a piacon, a cégeseké viszont igen. Ennek egyik oka, hogy a vállalatok előre terveznek, és van miből húzni a büdzsét.

A luxusutakat nem érinti a válság

Az elsősorban egzotikus utazásokra specializálódott Exotic Travel ügyvezetője, Borsányi Balázs szintén főleg a céges utazások terén tapasztalt változásokat az elmúlt egy-másfél évben és az utóbbi hónapban: "Sok cégvezető, aki azelőtt business osztályon utazott, most már a turista osztályra kényszerült. Az is előfordult nem egyszer, hogy törölni kellett egy-egy dogozó jegyét, akit létszámleépítés miatt bocsátottak el a cégtől. Ez a tendencia szembetűnő, ami azonban a lakossági utakat illeti, a magasabb árkategóriájú nyaralásokban nem tapasztaltunk változást."

Töretlen az utazási kedv

Habóczki Zsolt, a Hurrá Nyaralunk online iroda ügyvezetője érzi a bizonytalanságot, egyrészt a válság következtében, illetve az annak egyik hozadékaként jelentkező euróárfolyam ingadozása miatt. Utóbbi ugyanis nagy mértékben befolyásolja a költőpénz nagyságát.

"Az itthoni utazási piac azonban már másfél éve gyengülni kezdett, a mostani hírek hatására még nem jelentkezett kirívó különbség" – mondja az ügyvezető. Annyiban megjelenik a rossz gazdasági helyzet az utazások terén, hogy az emberek olcsóbb utakat keresnek, ha pihenni akarnak, sokan inkább kocsival mennek, közelibb helyekre, és ott kevesebbet költenek. "Az is fontos szempont, hogy az online értékesítés mértéke egyre nő, az utazásszervezés területén kiemelkedően, így ez némileg kompenzálja a csökkenő keresletet. Más lehet azonban a helyzet a hagyományos utazási irodákban" - tette hozzá.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!